Visa ett inlägg
Gammal 2016-05-08, 16:59   #13
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Youtube har många bra tutorials för att börja bygga 3D modeller om man så är intresserad.

Själv är jag upplärd ifrån mina studier, och har lärts upp av folk med omfattande bransch erfarenhet. Men brukar själv en del tutorials för tips kring hur man arbetar effektivt med texturering och dylikt.

När jag börjar bygga mina 3D modeller så ser jag alltid till att ha bra, detaljerade ritningar.
Ritningarna ska visa hur objektet ser ut i tre olika perspektiv, Sida, Top och Front.
Sedan så sätter jag upp dessa ritningarna med objektets mått och ser till att dom bildar som en kub.

När jag väl ska bygga själva 3D modellen så brukar jag ta och arbeta med Faces, snarare än kuber. Då jag personligen finner det lättare att få en bra kontroll över edgeflow och det visuella intrycket om jag arbetar fram modellen från grunden.
Men vissa saker kan man helt klart använda kuber som grund för, och sedan lägga till fler edges för att forma kuben tills dess att man uppnår önskat resultat.
Men det är en metod jag egentligen bara använder för till exempel fotsteg.

Det som blir bäst är att man hittar ett arbetssätt som passar en själv som bäst. För vissa tycker att det är jätte bra och smidigt att jobba enligt en viss metod, medans andra avskyr den.
Det finns nog många på detta forumet som skulle misstycka kring mitt sätt att bygga, för att dom har sina egna sätt att bygga på.

Så mitt bäst tips är att du kollar på Youtube efter tutorials, samt att du bara bygger, och experimenterar.
För du kommer att stöta på saker när du bygger, som du vill ha en lösning på, och då vänder du dig till Youtube som har tutorials som visar exakt hur du gör det.
Tack för tipsen, det uppskattas verkligen!
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat