Visa ett inlägg
Gammal 2016-12-19, 23:17   #17
marmar
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
när du har exporterat så ska du absolut ha .igs-filen. Nu har jag ju 3ds, men under exporten så listar den vad den håller på med och avslutar med en "sucessfully created blablabla.igs" eller liknande om det gick bra. Om det är nått som inte gått bra, så kan den både smälla helt eller ge nått slags felmeddelande. Inte alltid man blir klok på felmeddelandet, men det är en ledtråd i alla fall.

Eftersom du inte får en .igs, så kan det mycket väl vara nått i modellen som inte lirar.

Kolla din namngivning så det följer reglerna, dvs 1_1200_grej t.ex. En sak som 3ds inte varnar för, men som RW inte accepterar är om du kallar två objekt för följande:

1_0080_plattformsmolekyl
1_0280_plattformsmolekyl

3ds-exporten accepterar detta, men inte RW. Namnet är således signifikant och får inte förekomma på fler objekt.

Sen kan du försöka isolera exporten genom att reducera det du exporterar till ett minimum. Pröva att exportera bara en liten del av det hela, då är det lättare att isolera var problemet finns och att din process rakt igenom fungerar.

Lycka till och ser fram mot rapport!

Edit: Står det nått klokt i log-filen förresten?
Så här har jag gjort hittills:

* Jag laddade ner ett plugin till Blender som låter mig exportera filer till .igs
* I zip filen fick jag tre filer (som heter igs_exp.. osv), dessa lade jag i mappen där jag tänkt exportera min modell. Så här ser adressen ut:

\RailWorks\Source\Marmar\GenericObjects\Scenery\mi ne

Mapparna gjorde jag på detta sättet utifrån klippet jag såg, tydligen behövde man en mapp som heter "Source" har jag förstått.

* Jag exporterade filen till mappen ("mine") där resten av filerna finns som jag fick med när jag laddade ner pluginet.



* Jag får endast en ".log" fil, har testat att döpa den till något simpelt (i detta fallet "gbg") utan någon förändring

* I logfilen står det så här:
https://www.itextpad.com/test22

EDIT: Ser nu att det i slutet av logfilen står " ERROR: Blender Mesh object 'Cube.115' has no collection of UV maps for tessellated faces (check material assignement)."

Kanske det var därför jag ej fick någon .igs fil?

Senast redigerad av marmar den 2016-12-19 klockan 23:19.
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat