Visa ett inlägg
Gammal 2017-02-07, 20:42   #20
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Uj va tiden går...

Dags för lite information efter två månaders tystnad, (i vilket fall i denna tråden)!
Jag fick för ett par veckor sedan ett brev med en undran om jag hade gett upp mitt signalsystem, så jag tänkte delge mitt svar även här innan jag angriper dagens två ämnen!

Mitt brevsvar, lite kompletterat:
Gett upp har jag inte gjort, däremot så har det varit lite stiltje ett tag med programmeringen, mest beroende på förkylningar/influensa och helgdagar, dock så pågår ett ständigt klurande på hela/alla delar av mitt signalprojekt. Dessutom så håller jag på och bygger på min demobana som kommer att redovisas mera i detalj på forumet när jag har kommit längre i bygget.

Tyvärr så tar projektet längre tid än vad jag hade hoppas på, inte så mycket beroende på att jag har underskattat komplexiteten i signaleriet utan beroende på att det har blivit ett projekt med fler delar än vad jag hade tänkt från början.
Eftersom jag är ny på programmeringen i trainscript och dokumentationen oftast är undermålig så blir det många stunder med ”trial and error” rörande detaljer som borde finnas i en manual.
Dessutom så kan jag inte (än så länge) göra egna objekt utan är beroende av andras alster för att kunna testa funktioner.

Sedan så är jag inte så pigg på att släppa saker som inte är funktionsdugliga i stil med ”allmän beta” utan sakerna ska vara så testade som det bara går, dessutom ska det vara en manual som följer med den färdiga produkten. Detta innebär inte att det inte kan finnas fel eller förbättringar utan att projektet ska kunna gå att använda med de komponenter som ingår.
För mig så hör alla (beroende på vilken era) komponenter i signalsystemet ihop och därför så ska det som behövs för ett fungerande system släppas samtidigt.

Jag nämnde att signalprojektet innehåller fler delar än vad som var tänkt, dessa delar är (fler kan tillkomma):
  • Signaler (master/scenery, funderar även på att göra rena Trackside objekt utan master/slave kravet)
  • Växlar/Spärrar (motordrivna/klot med elektrisk förregling, scriptade för kontroll av antalet driv/hastighet och typ av växel för att få en korrekt rörelsevägs-läggning beroende på växeltyp)
  • Tavlor (eget scriptat system som är länkat till ATC-systemet vid behov, och till viss del hårdare kontroll på vilka tavel-kombinationer som är giltiga)
  • Baliser (bestående av en balisgrupp som via script kommer att konfigureras till stor del automatiskt, både utseende och funktionalitet)
  • ATC (panel och rules är tänkt att sköta detta, inte bestämt rätt väg att gå än)
  • TKL (helautomatiska funktioner, men inte hundra bestämt hur funktionaliteten uppnås på bästa vis)
  • ”Rules” (För att få ett verklighetstroget beteende i samverkan mellan de olika komponenterna)
  • Kommandon (Eventuellt egna för att matcha TKL-systemet annars mest för att lägga rörelsevägar och som hjälpmedel vid nöjeskörning!)
  • Scriptbibliotek (innehåller alla script i signalsystemet)
  • Manual (Guide och referens del)
Manualen och allt som är scriptat är jag ensam ansvarig för, objekten använder jag med tillstånd eller via den ”icke kommersiella licensen”. Har dock planer på att göra en del egna objekt när/om man som Mac-ägare kan exportera till TAN:E i SP2. Alla funktioner är tänkta att fungera precis som i verkligheten, sedan är frågan hur mycket energi man ska lägga på detaljer, men alla funktioner kommer inte att finnas i den först släppta versionen.
Tanken är att signaler, växlar, tavlor, tkl och en del kommandon och rules ska finnas och även baliserna som passiva objekt fram till att ATC-systemet är ”färdigt”.
Manualen kommer antagligen bara innehålla guide-delen till att börja med.

Åter till dagens agenda:
Jag blev lite förvånad att ingen sa något angående mina Tkl-funderingar, inte ens fråga vad jag menar!
Så jag tänkte att då får jag försöka förklara lite av mina idéer och tankar på fri hand så att säga.
Ni som har kikat på videosnuttarna jag länkade till tidigare har antagliget sett att jag använder mig av lite olika kommandon i Driver. Dessa kommandon är inte tänkta att användas när man skapar sessioner, utan som hjälpmedel vid nöjeskörning och felsökning. Däremot så behövs det antagligen kommandon som gör att man kan köra till en specifik signal eller liknande. Därför så är min plan att dela in kommandona i (minst) tre grupper: 1. "Session-kommandon" 2. "Nöjeskörning" 3. "Hjälpmedel/Felsökning".

Om jag inte kan lägga tågvägar, hur kan jag då skapa sessioner?
Bra att du frågade!
Hela tanken med mitt system är att det ska fungera som i verkligheten, där TKL (inom signalreglerat område) bestämmer vad som får göras och när. Detta ska skötas inom de föreskrifter som gäller vilket ställer höga krav på TKL-systemets kontroll av fordon/förare och stationer, men också en flexibilitet att lösa situationer för att förhindra eller låsa upp låsningar vid komplexa körningar.
TKL-system kommer förstås att bli en flerstegs-raket och långt ifrån färdig i första släppet.

AI vs. Autopilot?
Helst bägge beroende på situationen!
Nackdelen med AI-kommandon är att de försöker lägga om växlar och ställa signaler, fördelen är att de kan lägga om växlar!
Vi tar en liten bild till hjälp:
Tkl-förklaring.jpg

Låt säga att man vill köra ett tåg från Stn A till Stn D:
Enkelt(!), schemat kanske ser ut så här: Autopilot, Wait 5min , Kanske vill ange ett specifikt spår eller trackmark som ankomstställe.
Vad kommer att hända, Autopiloten talar om att följa signalernas besked, efter kanske 4min (beroende på hur det programmeras) så kommer TKL att magasinera en tågväg som går in när linjen är fri. Eftersom Stn B o C är Automater så kommer alla tågvägar att ställas och eventuella möten skötas automatiskt. Vid TV-triggern för Stn D kommer tågvägen ställas till den valda ankomstpunkten eller kanske till ett "normal" spår.

Vi tar samma schema men vill efter ankomst till ett visst spår ta oss hem till lokstallet som ligger utanför signalreglerat område. Detta går att lösa på flera vis, man kan ju lägga till en ny signal (dvärgsignaltavla) som nästa punkt och sedan lägga till ett NavigateTo kommando för att ta sig till lokstallet.
Men jag vill kunna använda mig av NavigateTo/Via direkt istället för Autopiloten. Eftersom TKL vet(förhoppningsvis) var objekten finns i förhållande till varandra så borde det gå att låta TKL sköta allt fram till det signalreglerade områdets slut och sedan låta Trainz ta hand om resten!
Att göra så här handlar ju mera om att använda sig av de kommandon som finns och att förenkla scheman och minimera antalet kommandon som behöver användas. TKL-systemet är som synes väldigt komplext och en (alltför) stor ambitionsnivå kanske sätter käppar i hjulen, men ett med ett äpple om dagen så är snart päronträdet tomt!
Det finns en till aspekt på detta som jag återkommer till när jag har gjort en bild på det!

Någon har säkert sett att det står TKL/Automat på Stn B. Det rekommenderas inte att man har Automater på stationer med flera inkommande linjer, men i vissa fall kan det vara motiverat. Det kanske bara går ett fåtal tåg per dag mellan Stn B o E och till ett eget spår som inte stör automatdriften.

Nu till den sista punkten
Eftersom jag har nämt att jag håller på med ett eget tavelsystem i diskussionerna om diverse tavlor, så tänkte jag berätta lite tidigare än vad planen va!
Jag har precis börjat så det finns inga snygga bilder än.
Först ska jag säga att jag tycker om STL:s tavelsystem, det är snyggt och flexibelt och nu när LAn arbetar med uppdateringen så kommer det att bli ännu bättre!

Dock så finns det tre skäl till min idé. Problemet med STL:s flexibilitet är att det blir väldigt många objekt att lägga ut och ofta kommer tavlor på samma ställe och gör det svårt att kunna justera rätt tavla. En del tavlor, framförallt Orienteringstavlan sitter aldrig ensam, alltså så blir det en extra tavla att alltid lägga ut.
Och det kanske viktigaste skälet, mitt signalsystem, eller snarare ATC-funktionerna. Jag kommer att gå in mera på Tavlor/Signaler/ATC senare men kan säga så mycket att ATC:n (baliserna) kommer att bli hårt länkade med signalsystem därför behöver jag ha kontroll på alla objekt som har med "signaleriet" att göra.
Tavelsystemet kommer att innehålla minst tre grupper: Hastighetstavla, Orienteringstavla, Balistavlor (tavlor som ALLTID har ett ATC-beroende) och eventuellt Signaltavlor (tavlor som finns istället för och namnges som signaler), denna grupp tavlor skulle kunna lösas med enbart namngivning av objekten, men känns bra med en dubbel kontroll på dessa!
I propertyrutan så väljer man bland giltiga kombinationer hur tavelgruppen ska se ut.
Observera följande fyra saker:
Det är bara tavel-kombinationer och typer som har betydelse för mitt signalsystem som är ett krav på dessa banor.
Detta system bör(kommer att) fungera med STL:s övriga system, och kommer att släppas fristående.
Man kan fortfarande lägga till tavlor som vanligt, förstås.
Jag använder mig av STL:s tavlor och "texture-groups" som dependecis självklart med tillstånd!

Detta innebär bl.a att om man har massa OT-V på sin bana behöver de inte bytas ut, däremot så måste HT bytas ut och även OT-Ha och vissa tilläggstavlor.

Tror det va allt, överdosering som vanligt...
Frågor, funderingar och önskemål tas som vanligt emot med intresse!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat