Visa ett inlägg
Gammal 2024-02-27, 08:31   #196
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

För straxt över 15 år sedan drog jag igång den här tråden med mitt absolut första bygge till Trainz, SJ godsvagn littera Gs i 1940/50-talsutförande. Jag byggde på den tiden i GMax, gratisvarianten av 3DsMax, vilket inte var det mest användarvänliga av program. Den gången såg det ut såhär efter att jag lyckats plocka in vagnen i Blender och tryckt på "render"-knappen:


Runt åtta år senare, 2017, ansåg jag att jag blivit så pass mycket bättre på modellering att jag ville göra om denna vagnsserie från grunden, denna gång helt i Blender. Detta resulterade i tre vagnar littera G3, så som vagnarna såg ut från leverans fram till 1920/30-talet, med upphöjda bromshytter, bromskupéer och så vidare. Denna gången förbättrade från föregående generation med hjälp av snygga träpanelstexturer som Ekan hade gjort. Då såg det ut såhär:


Nu har ytterligare sju år passerat och jag började känna att med de två föregående modellerna av Os och Hs som har fått en helt ny nivå av detaljering och realism, ser de gamla Gs/G3-vagnarna inget vidare ut när man kopplar in dem bredvid. Jag har därför börjat att modellera om vagnarna från grunden en tredje gång. Denna gången är jag utrustad med en hel drös av originalritningar på vagnstypen som Vänersborgsstinsen har grävt fram åt mig, (Jag tror jag har fler detaljritningar på skjutdörrarna nu än vad jag hade på hela vagnen förra gången jag byggde om dem... ) samt mycket mer kunskap om vagnars utformning i allmänhet. Jag kommer denna gången att bygga vagnarna som littera Gs i 1930-talsutförande, dvs med nedtagna bromshytter/kurer och med tryckluftsbroms/ledning.

Den första av tre modeller börjar ta form. Den obromsade Gs-varianten:


Lastluckor på gaveln:


Härefter kommer jag att fortsätta med de två andra varianterna av Gs som har funnits, dvs de två med bromsplattform, den ena med samma korglängd som denna obromsade variant, men som tidigare hade upphöjd bromshytt, samt den längre Gs som tidigare hade både plattform och bromskupé, som sedan fick bromskupén borttagen när tryckluftsbroms installerades i vagnarna runt 20/30-talet.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2024-02-27 klockan 17:41.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat