Visa ett inlägg
Gammal 2022-10-27, 20:12   #8
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Det som är lite konstigt tycker jag är att de fel som du beskriver inte uppstår i T:ANE och jag har aldrig stött på något liknande under de omständigheter du beskriver. Normalt brukar bakåtkompatibiliteten behållas genom att den build (t.ex. 3.3, 4.5, 5.0) som objekten har säkerställer att vissa funktioner/krav i script och configfiler är korrekta. Om inte mina objekt, utav någon okänd anledning, skulle ha ett annat buildnummer än 4.5 så verkar bakåtkompatibiliteten ha fått sig en törn!
Du kan ju börja med att kontrollera så att alla objekt har build 4.5, bara för säkerhetsskull.

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Varje gång jag klickar "Edit Properties" så kommer en liten ruta upp i högra övre hörnet som säger "Script failure: Kuid2:60940..." resten av numret ser jag inte. Det spelar ingen roll vilken av alla HB-prylar jag gör så med, det blir samma svar från alla.
Är "Edit Properties" samma som hos T:ANE, att det innebär att du öppnar propertyrutan?
Förstår jag dig rätt att det enbart är prylar som hör till Vägskyddssystemet som åstadkommer problemen och att felmeddelandet som kommer fram är exakt samma för alla objekt?
Får du scriptfelet för samtliga ingående objekt hos Vägskyddssystemet?
Har du testat några andra objekt utanför vägskyddet?
Har du testat om det var någon skillnad mellan S2 och den äldre surveyour hur prylarna funkade?
Kan du arbeta med prylarna även fast scriptfelet dyker upp?

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Troligen varkar det vara vägkuren som felar eftersom jag kollade "session errors" i menyn. Det var en hel felmeddelanden som löd likadant.

Felet verkar vara line -1 och line 1054 i den. Men vad vet jag?
Så här ser alla meddelandet ut.

: GameObject::Sniff> Target object is null (file gs.gs)
: Script class: HB_Vsk
: MeshObject: <kuid2:609407:101295:1> "HB X Vägkur (Osynlig)"
: Script callstack
: function $void@GameObject::Sniff(GameObject,string,string,b ool), line -1
: function $void@HB_Vsk::vskMainThread(), line 1054
Det här tänker jag svara på om ett litet tag!
Jag har en trolig lösning på problemet men tycker att skälen till problemet är konstiga och avvaktar lite tills du har svarat på de ovanstående frågorna!

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
När det gäller den osynliga vägkorsnings(för)signalen så kraschar spelat fortfarande bara jag petar på asseten i Tracks object-fliken. Kanske ovanstående kur gör så att den inte vill vara med.
Det här problemen är kanske av en allvarligare art än vägkuren! Nu kan lösningen här var ganska enkel! Jag har gått igenom alla objekt och det enda som jag har hittat är en varning hos objektet som ingen annat objekt har.
Varningen ser ut på nedanstående vis:

Det som bekymrar i texten är ordet "NULL" som vid fel tillfällen kan få spelet att krascha (vore det ett bra språk och/eller program, så skulle man inte kunna arbeta mot "NULL" och då skulle inte spelet kunna krascha heller).
Kanske skapar varningen om saknad textur problemet med "NULL"-referensen.
Att testa ifall det är själva objektet som skapar problemet är inga konstigheter, bara att byta ut referensen i configfilen till ett annat objekt.

Den osynliga signalen är ett äldre objekt som korvtiger är skyldig till och som gjordes på min efterfrågan för flera år sedan. Att göra om objektet (korvtiger) eller göra ett annat (jag) är inga större problem.


Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Hoppas att detta kan vara till en hjälp.
Mvh: Jörgen
Hjälpte mycket!

Tänkte också ta tillfället i akt och kommentera en del saker från ditt tidigare inlägg...
Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
När det gäller Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1 så kommer jag också tillbaka med svar efter jag testat det. Jag gjorde kanske inte helt rätt enligt som man bör göra, antar jag.
Man har ju liksom en hel del att lära sig om detta med signaler och allt däromkring.
Hela Vägskyddssystemet är konstruerat på ett sådant vis att man ska kunna placera ut objekt i vilken ordning som helst. Saknas det länkade objekt så meddelas det i propertyrutan eller i extrema fall med den förhatliga "röda lusen".

Den osynliga signalen med ett felmeddelande.

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Och även att ta sig igenom och förstå manualerna, det känns som ett heltidsjobb.
Måste passa på att säga att du gör ett riktigt bra jobb...
Jag rekommenderar att man i alla fall skummar igenom manualens huvuddelar innan man börjar bygga, kan underlätta att känna till utryck, namnkonventioner och vilka objekt som finns innan man hoppar runt mellan de olika avsnitten när man bygger. Många delar av Vägskyddssystemet hänger ju ihop med varandra och därför finns det redan i början en liten sammanfattning. En del information i manualen är ju tabeller och scheman mm och som finns med som extrainformation.

Bugar och bockar för berömmet

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat