Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-11, 19:20   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Däremot så är det så att ALLT (vad jag kan se) som jag exporterar blir trianglar, alltså en kub som är 6 faces och 12 trianglar, blir efter importen till Blender 12 faces.
Detta löses enkelt genom, som jag sade, att gå in i edit mode, markera allt trycka mellanslag och skriva in "Tris to Quads", så borde meshen trollas tillbaka till som den var i TurboCAD, eller åtminstone liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Ett par undringar dock, går det att spara/kopiera/återanvända material/texturer/mappningar mellan olika blender-filer?
Och hur gör man i så fall?
Ja! Blender har ett rätt avancerat datablock-system. Har inte så bra koll på det själv tyvärr och använder aldrig de finesser med det som finnes.
Men i princip allting i Blender är ett datablock; objekt, material, texturer m.m.
Allt detta kan du kopiera eller länka in till från en annan .blend-fil.
Under File-menyn så har du två val, Link och Append. Me dem kan du leta reda på .blendfilen du vill hämta något datablock ifrån och sedan kan du browsa datablocken i blend-filen och markera det du vill ha.
Append kan du använda för att göra en kopia av ett datablock, användbart för att plocka in ett eller flera objekt från en annan .blend-fil till exempel. (i princip det enda jag använder detta till) Texturer, mappningar, material och andra datablock som objektet är beroende av verkar bli kopierade de också.
Link är lite intressant. Har aldrig laborerat med det själv, men om jag förstår det rätt så kan du plocka in datablock från andra .blend-filer, precis som med Append, men du får ingen kopia utan refererar(länkar) fortfarande till originalet i den andra filen. Så om du sparar din fil och öppnar den andra filen och editerar det datablocket du länkat (meshen, materialet eller vad det nu var) så kommer det att påverkas i din andra fil också. Frågan är om du editerar ett datablock du länkat in, kommer det att ändras i originalfilen? Antagligen. Så det gäller att passa sig för om man använder Link, annars är det nog lätt att sabotera för sig själv!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat