Visa ett inlägg
Gammal 2016-06-18, 16:01   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Mycket intressant, Blomsson – och jag kommer att följa ditt arbete med spänning, och kanske ha en och annan synpunkt också.
Nisse
Alla synpunkter är av intresse! Ju intresserade andra är ju roligare blir det att hålla på!

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Tidsperioden förefaller väl tilltagen liksom ambitionen.
Nisse
Ambitionen kanske är (för) hög, fast tidsperioden är inte så tilltagen som det verkar.
Den första automatiska-linjeblockeringen provades på sträckan Kimstad-Norsholm 1921. Mellan 1925 och 1930 så utvecklades komponenterna i linjeblocket till att likna det som finns idag bl.a. 1925 Göteborg - Olskroken, Malmö-Arlöv och 1930 Stockholm S. - Älvsjö.
1956 byggdes den första linjeblockeringen av nuvarande typ.

1960 byggdes det första ställverket av relätyp avsett för fjärrblockering, benämnt SJ 59(mod 59). Provanläggning 1955 Ånge-Bräcke. Detta ställverk nytillverkas fortfarande. 1965 kom ett nytt reläställverk, (mod 65) mera i form av moduluppbyggnad (tillverkas inte längre). 1985 kom datorställverk (mod 85) där allt styrs av två separata program i datorn (tillverkas inte längre). 1995 kom ett nytt datorställverk (mod 95) som är uppgraderat för nyare ATC-systemen.
För en utomstående är det inte mycket som skiljer men är ganska lätt att se om man vet vad man ska titta på!

[quote=Nils Blid;302491
Linjeblockering fungerar uselt i Trainz vilket säkert många instämmer i. Även jag har drabbats vilet resulterat i en krasch mellan två tåg som båda körde 90. Det var i Nynäsbanan som jag hade lagt in blocksignaler enligt reglerna.Jag satt i cabhytten i station X och fick grönt ljus av utfartssignalen. Samtidigt startade ett AI-tåg från station Y. Det fick också grönt utfartsljus. Jag blev helt överraskade när ett mötande tåg i full fart dök upp bakom den kurva mitt på linjen.

Vad hände? Det här är inte min avdelning men den troliga förklaringen är att båda tågen fick grönt ljus därför att den kommande signalen visade grönt. För min del var ju lösningen enkelt; jag tog bort alla blocksignaler. Resultatet blev då att när jag passerade X:s utfartssignal slog den om till rött. I sin tur uppfattade utfartssignalen i station Y att nästa signal visade rött och därför slog om till rött ljus.

Det här ju egentligen grundbulten i Trainz´ signalsystem.

Har du, Blomsson, några tankar hur fixa det här?[/QUOTE]

Skälet till varför två tåg krockar är att det inte finns någon funktion i svenolovs system som kontrollerar om linjen är fri, för vändas osv. Problemet är också trainz, som ställer en signal i kör om det finns ett tåg i närheten. Eftersom det då finns signaler emellan de båda stationerna så blir det kör! Jag kan inte fixa detta i svenolovs system, men det är som du säger en grundbult i ett fungerande signalsystem. Alternativet är att köra utan linjeblock, bara utfartssignaler (går dock inte att välja har jag sett så är väl kört ändå!) och då skulle det kunna funka som TAM-sträcka (Tåganmälan) men krävs ju ändå kontroll på stationerna... Så kanske lite moment 22. Fick en fundering om det skulle gå att använda mitt linjeblock tillsammans med svenolovs system, men är tveksam till det! Ska pröva när jag kommer så långt!

Till lan:
I TANE finns ju Interlocking Tower som betyder just linjeblockering (eller ställverk) - konstigt att ingen använder det???????

Interlocking Tower är funktionsmässigt signalställverk inte linjeblock och ag har prövat detta men fungerar inte tillsammans med svenolovs signalsystem. Dessutom tycker jag inte om att man måste skriva in tågvägar och beroendeförhållanden för hand.
Betänk följande: Dubbelspårs-station med fem tågspår, alla spår kan nås från alla infartssignaler, ger fem tågvägar per signal, vilket ger 10st infartstågvägar och tio utfratstågvägar i varje riktning, totalt 40st! När allt är möjligt att göra i scriptet istället...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2016-06-18 klockan 16:04.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat