Visa ett inlägg
Gammal 2020-05-05, 17:01   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Att använda lager är nödvändigt när man bygger saker som ligger mycket nära varandra. Speciellt då sådant som är "splines".
Jag vill helst inte ha flera lager i slutprodukten, så jag brukar tillfälligt skapa ett sessionslager, flyttar objektet till det lagret och låser det. Gör mina ändringar i ruttlagret som då inte berör det låsta lagret. Sedan låser jag upp lagret och flyttar tillbaka objektet till ruttlagret där och i slutänden raderar det tillfälliga sessionslagret.

Man behöver inte bolla mellan rutt och sessionslager. Det går naturligtvis lika bra att ligga kvar i rutt eller session, bara man låser lagret man inte vill ska påverkas.

Träd och buskar och sådant vill jag ha sporadiskt roterade. Går till Settings och markerar i "Interface settings" och "Randomly rotate new objects". Då blir det mer "liv" i skogen är upprepade träd. När jag bygger hus och allehanda saker jag inte vill ha roterade, så är jag noga med att avmarkera "randomly rotation" igen.

Så det där med kontaktledningar. Jag har valt att använda STL's ModCat-saker där ledning och stolpe redan är monterade. Men om man vill arbeta verklighetstroget så är dessa inte att rekommendera. Ledningarna är aningen tjockare än i verkligheten, men jag tycker de syns bättre.

Det finns många tips att hämta här i forumet, så lycka till och fråga på.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat