Visa ett inlägg
Gammal 2020-11-17, 18:24   #13
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Håkan, varfør uppfinna hjulet på nytt? Du skulle kunna utnyttja våra skript (STL) før ett komplett signalsystem. STL signalsystem stræcker sig från semaforer (korvtiger) - øvergång till ljussignaler - modernt signalsystem.
Jag førmodar att du ærver Signal.gs i dina skript. Men om du ærver SweSignalStub.gs og SweSignal.gs så har du tillgång till flera års arbete. Det ær faktiskt ett komplett system.
Nytt før detta system ær trackside signaler, och en bættre "motor" som inte tar musten av den enklaste datorn. Det finns också lite udda signaler som anvæns på malmbanan Luleå-Boden-Murjek-Gællivare-Kiruna-Riksgrænsen-Narvik.
Framgent kommer det finnas signaler før Stockholms tunnelbana. Tacka Lennart (lan) før det.
Logistiken før alla signaler finns inbygd i våra skript. Det ær bara upp till deg att anvæda skripten och gøra din egen version. Och framførallt så kommer dina signaler vara kompatibla med STL's signaler.
Ursækta språket, jag skriver på ett norskt tangentbord.
Jag tycker det här inlägget är konstigt och instinktivt känner jag att jag inte vill svara på det. Ju mera jag läser det, ju mera känns det som en anklagelse mot mitt jobb med mitt signalsystem, jag kanske har fel och överreagerar, men känslan vill inte släppa! Tråden handlar ju om HB Signalsystem inte om STL:s signalsystem! Efter några dagars fundering så kommer här ändå ett slags svar!

Jag är bara intresserad av ett modernt signalsystem, inte semaforer eller tunnelbanan. Att hjälpa andra är ingen omöjlighet även om det ligger utanför ens egen intressesfär, men då sker det i mån av tid och lust. När det gäller specifika signaler så kan jag inte förstå varför inte jag skulle kunna lägga till vilka objekt eller funktioner som jag tycker behövs i mina egna system?
För mig är det inte viktigt med någon kompatibilitet mot STL:s signaler, skulle det behövas så går det att lösa senare.

Du skriver att det är ett komplett system, det kan jag tyvärr inte se, bl.a. saknas det linjeblockering och möjlighet att ställa rörelsevägar på ett korrekt vis, bara för att nämna två saker.

Skälet till varför jag började på ett eget signalsystem var att det som fanns inte motsvarade vad jag ville att det skulle göra, varken utifrån funktion, verklighet eller användarupplevelse.
Jag började med mitt signalsystem i juni -16 (använde maj till att lära mig grunderna i Trainzscript och ta reda på om det gick att göra som jag ville), började på med Vägskyddsystemet senhösten -18, blev klar i somras med det och har återupptagit signalsystemet igen. Alltså 4,5 år med trainz-scriptande och byggande och under den tiden har du inte varit aktiv på forumet och det har inte hänt något med STL:s signalsystem förutom Korvtigers uppdateringar av befintliga script till senare versioner av Trainz.
Visst, jag ärver signal.gs (än så länge), men varför ska jag gå via STL:s kod när den inte är utvecklad på "evigheter", när mina önskemål för hur ett signalsystem ska vara skiljer sig på enormt många sätt mot det som ni har gjort?

Det är troligare att mitt signalsystem läggs ner än att jag skulle använda STL:s signalscript och därmed slänga bort över fyra år med arbete som jag dessutom är jävligt nöjd med!!!

Sedan så finns det ett par viktiga saker till att tänka på:
  • Med ett eget signalsystem så är det jag som bestämmer och som har kontroll på vad som ska ingå och hur det ska fungera. Om jag då skulle ha använt STL:s script så skulle det bli ytterligare något att hålla koll på, lära sig och fråga om lov.
    Jag gör allting själv från script, objekt och manualer.
  • Dessutom så tänker du och jag väldigt olika och har olika angreppspunkt på hur ett signalsystem ska fungera.
  • Och kanske det viktigaste: Det är roligt att göra saker själv efter eget huvud och att lära sig nya saker även fast det är frustrerande ibland. Det finns en tillfredställelse när man förverkligar en idé, bortse inte från det!

En väldigt viktig sak till som jag kanske inte har påtalat tydligt nog tidigare:
Jag gör alla mina projekt inom Trainz för min egen skull, därför att jag tycker att det är kul, inspirerande och därför att järnväg alltid har varit ett stort intresse. Skälen till att mina projekt blev publika är att jag använder många gratissaker i Trainz, kan jag då använda mina intressen och kunskaper till att förse användarna med objekt så varför inte, dessutom tycker jag att Trainz förtjänar ett bra modernt signalsystem.
Ibland ångrar jag att jag någonsin berättade om mina planer på ett eget signalsystem och gjorde det publikt...

Jag hade tänkt att skriva mer men nöjer mig såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Hej
Jag undrar hur många som använder ditt stora signalpaket.
Man läser väldigt lite från de andra byggarna.

Jag själv bygger inte och har inte trainz.
Men jag är väldigt imponerad vad du tagit fram. Det är ju suveränt gjort det jag kan läsa mig till. Men det innebär ju även att det är lite komplicerat att använda paketet. En del kan nog bli avskräckta också.
De flesta lägger nog mer energi på landskap spår än kanske signal anläggningen.
Synd att inte alla kan nyttja paketet. Men så är det ju i denna tåg simulator värld

Du kan ju själv bygga en bana där du använder allt du gjort och göra youtube film av det så kan du göra reklam för signalpaketen.
Tack, är själv väldigt nöjd med vad jag hittills har åstadkommit.
Att bygga signalsystem (eller järnvägsteknik i allmänhet) kan ju vara komplicerat men en av mina grundstenar i alla system, eller projekt om man så vill, är att det ska vara så enkelt som möjligt att använda. Så mycket som möjligt i systemet ska skötas automatiskt. Beroende på hur signaler (och andra objekt) placeras och ställs in behöver inte användaren ha järnkoll på hur varje objekt ska användas. Eventuella fel redovisas för användaren. Dessutom så kommer det i manualen finnas information och exempel på hur objekten ska användas.

Exempel: Avståndet mellan signaler, dess typ och funktion bestämmer vilka signalbilder och övriga funktioner som är tillåtna, om avståndet ändras kommer också möjligheterna att ändras för signalerna.
Exempel: Ett korrekt byggt linjeblock sköter sig helt automatiskt (precis som i verkligheten) utan någon ytterligare påverkan från användaren.
Exempel: Samtliga rörelsevägar (tåg- och växlingsvägar) hittas och skapas automatisk, även dess skyddsträckor och eventuella övervakningar kontrolleras automatisk vid aktivering av rörelsevägarna och självklart kan rörelsevägar magasineras!

Eftersom mycket är automatiserat så upplever inte jag mina system som komplicerade utifrån ett användarperspektiv!

Mitt mantra är: Jag skriver kod så att du slipper göra en massa onödiga inställningar!

Jag har ingen som helst aning om hur många som använder mina system, kanske en handfull i bästa fall! Nu är det ju så att det bara är tre delar som är släppta än så länge (Tavlor, Vägskydd och Baliser), den stora delen med Växlar, Signaler och TKL är ju inte släppt ännu så kan ju vara därför det är ganska så tyst, men kan hålla med om att det ändå är ovanligt tyst, och det kan ju tolkas hur man vill
Kom på att jag också har släppt några verktyg och hjälpmedel.
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Du kan ju själv bygga en bana där du använder allt du gjort och göra youtube film av det så kan du göra reklam för signalpaketen.
Tanken väldigt tidigt var att göra en demobana för att redovisa alla delar av signalsystemet och så är det fortfarande. På forumet finns det en tråd om demobanan: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36753,ingenting skrivet på snart tre år (uj va tiden går). Lite ytterligare byggt, mest i samband med testning av Vägskyddssystemet, men inget som är värt att delge i den tråden för närvarande!

Youtube-filmer kan ju vara bra, det finns tre stycken på min youtube-sida om stationsautomater. Problemet är att det tar tid att göra filmerna, ska ett helt system redovisades på ett pedagogiskt vis så krävs det nästan att man gör manus och liknade saker och då blir det väldigt tidskrävande. Däremot så kan de tänkas att det kan dyka upp kortare snuttar i framtiden om valda delar av systemen beroende på tid och behov!
Som vanligt så står det mellan om man ska skriva om det som man gör eller göra det man skriver om...

Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgs_Stinsen Visa inlägg
Tja! Ladda ner det igår och är mycket nöjd! Väldigt mycket detaljer vilket jag gillar skarpt!

Tack, kul att du gillar det! Tycker också om mycket detaljer...

Det är de små, små detaljerna som gör det.
Povel Ramel

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat