Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-14, 12:03   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard 80 år i dag - kör vidare

Eftersom jag i dag passerar 80-årsdagen - vilket f ö firas med lugninflammation _ kan det kanske vara lämpligt att jag i korthet presenterar mitt pågående projekt; DJ-DVVJ. För att förekommande de eventuella frågorna meddelas att banan läggs ut runt årsskiftet, troligtvis en bit in i nästa år.

DJ betyder Dalslands Järnväg, DVVJ Dal Västra Värmlands järnväg.

DVVJ med Dalslands kanal är en DEM-bana som tidigare lagts ut i Forum och införskaffat en (1) kommentar. Dessförinnan hade jag lgt ut ÅmÅJ med noll (0) kommentar som resultet. Totalt några års arberten.

Jag har tidigare flaggat för DJ-DVVJ i Forum - också med noll kommentar som resultet..

Det är därför på plats att berätta något om banan och vilka målsättningar som styr.

Banan är realistisk när det gäller avstånd och höjd. Målsättningen har nåtts.

Den skall bygga på äldsta möjliga spårplaner i samklang med den modernaste järnvägstekniken - eller om man så vill en multibana.

DVVJ är en 30-talsbana, DJ är både en tidig 1900-talsbana och en 2000-talsbana.

Banans totala längd ligger på drygt 12 mil. Banorna knyts ihop av station Mellerud - en på sin tid betydande järnvägsknut vid Vänerns västra sida och i det starkt kuperande landskapet Dalsland.. Banan börjar i Bengtsfors och slutar i Kornsjö., DJ-sträckan är elektrifierad, så icke DVVJ.

Att blanda äldre signalsystem (semaforer) med det moderna (ljussignaler) har nog aldrig skett i svensk järnvägshistoria. Det är nog inte fel att spräcka det målsnöret.

Fungerar det? Ja - förbluffande bra. De kompletterar varandra och ger ytterligare en dimension till körningen.

DJ-sträckans stationer och signalteknik. bygger på spårplaner från 1900-talets första år. Dessa har tolkets av Korvtiger - ett ganska så knepigt jobb. Samtidigt följer banan Banverkets senaste linjebok och ATC (ballistar) har införts. Sth 40 från 1800-talet har blivit sth 160.

Att visa banan i minimappen går inte - en tredjedel kommer inte med.. Minimappen får inleda en svit bilder som kanske kan ge en smak av DJ-DVVJ.

Bild 1: DVVJ tar sig fram utefter forsar och sjöar och i vådliga backar. Här korsar DVVJ Dalslands kanal. Slussen Långbron skymtar mellan träden.

Bild 2: DJ:s station Bäckefors. Här korsas DJ av ULB (smalspåriga Uddevalla-Bengtsfors). Den äldsta signaltekniken i gott sällskap med den modernaste.

Bild 3: DJ:s färd mot Kornsjö kantas av skog och kalhyggen - men framför allt av mossar. Här en bottenlös variant livsfarlig att beträda.

Bild 4: DVVJ:s slagnummer är Håverud med sina tre broar (vatten. järnväg och landsväg) i princip på varandra. Bjornl har gjort akvedukten, LAn slussarna och järnvägsbron.

Bild 5: Två infartssignaler från DJ in till Mellerud. Ackuloket SJ Öä har klarsignal till spår 2.. Precis vid skrotfirman mergades DEM-banan DVVJ ihop med DEM-banan DJ. DJ-DVVJ såg därmed dagens ljus.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Minikarta.jpg (152.4 KB, 186 visningar)
Filtyp: jpg Bild 1 Långbrpn.jpg (233.7 KB, 184 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2 Bäckefors.jpg (204.5 KB, 184 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3 mossen.jpg (183.9 KB, 185 visningar)
Filtyp: jpg Bild 4 Håverud.jpg (218.0 KB, 185 visningar)
Filtyp: jpg Bild 5 Mellerud.jpg (210.7 KB, 185 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat