Visa ett inlägg
Gammal 2020-12-28, 01:38   #33
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Hmm, om jag lägger in det i programmeringsperspektiv:
-Försignal - ska endast kolla upp status på nästkommande huvudsignal. I andra fall så kommer den visa vänta stopp (Då den inte fungerar, ruttbyggaren har alltså placerat signalen fel).

-Huvudljussignal - Om kör, visa status på nästkommande huvudljussignal.
--Ifall det finns mellanliggande huvuddvärgsignaler gör följande:
---OM huvuddvärgsignalen visar stopp, visa Vänta kör 40 (2 gröna) eller Kör 40, kort sträcka (3 gröna)

Om nästa signal är en stopplykta så gäller följande:
-Huvudljussignal: visa Vänta kör 40 (2 gröna) eller Kör 40, kort sträcka (3 gröna)
-Huvuddvärgsignal: Visa kör 40 eller kör 80, ruttbyggaren måste konfigurera rätt signalbild.

Observera att i Train simulator har jag inte hittat stöd för att signallänkar ska kunna mäta avståndet till nästa signal, så här får ruttbyggaren konfigurera signalen manuellt.

Det verkar ligga rätt mycket undantag kring huvuddvärgsignalerna, så de dvärgar vi har till TS behöver nog programmeras om i grunden för att signalförhållanderna ska vara korrekt i TS.

Citat:
Huvudsignal mot signalsträcka som är belagd:
Jag tolkade texten tidigare (kan ha missförstått) som att man försökte få en huvudsignal att visa ett körbesked mot en signalsträcka med ett fordon på?
Bara för att vara övertydlig, det går aldrig att ställa en tågväg mot en belagd signaleringssträcka!
Hur är det i infart mot en bangård? I det gamla scriptet så var länk 6 och högre bangårdslänkar, och i scriptet så visade signalen kör 40 oavsett om bangårdsspåret var belagt eller ej. Menar du att det var felaktigt? I så fall kan jag nog ha annan nytta av "Approach control"-rutan.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat