Visa ett inlägg
Gammal 2020-12-27, 20:24   #32
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Som jag har förstått det så får "vänta stopp" visas bara om det är mer än 800 m till stoppsignalen. Är avståndet 800-450 m ska hsi visa "kör 40" om nästa signal står i stopp, och om avståndet är kortare än 450 m visas "kör 40, kort väg" om nästa signal står i stopp.

Har du flera hsi i följd så borde de alltså visa "kör 40" om det är mindre än 800 m till stoppsignal.



Precis, försignaleringen i föregående hsi ska gälla för nästa hsi, INTE mellanliggande hdvsi. Men om hdvsi skulle visa stopp måste ju föregående hsi påverkas av detta antingen genom att visa "vänta stopp" (om >800 m till hdvsi) eller genom att visa "kör 40" (om <800 m). (OM jag fattat det rätt hur det funkar IRL!) Det blir lätt ganska rörigt tyvärr! Men det kanske är så att såna situationer inte förekommer IRL (föregående hsi kanske inte går om till "kör" förrän kommande hdvsi visar "kör").

Kanske någon av forumets signalexperter som kan reda ut detta närmare?
Vet inte om jag kan kvalificera mig som signalexpert men kan försöka förklara/förtydliga en del innan det blir alldeles för utsvävande!
En hel del av det som har skrivits stämmer så därför kommer det att bli en del upprepningar i nedanstående text!

Fristående Försignal:
Signalen försignalerar närmast efterföljande huvudljussignal.
Växlar, huvuddvärgsignaler eller stopplyktor får inte förekomma mellan en fristående försignal och den huvudljussignal som den försignalerar.

Avståndet mellan försignalen och den signal som den försignalerar ska vara minst 800 meter om signalbeskedet "stopp" ska försignaleras. Repeterförsignaler får stå på kortare avstånd (beskedet har då redan lämnats i en tidigare signal). Kortare avstånd kan också tillåtas om sth är mindre än 80 km/h.

Huvudljussignal:
Försignalbesked gäller till närmast efterföljande huvudljussignal.
Eventuella huvuddvärgsignaler mellan de bägge huvudljussignalerna, ska visa ett kör 80 besked och avstånden mellan samtliga signaler ska vara korrekt för respektive signalbesked.

Om en huvuddvärgsignal visar stopp, oberoende av ifall det finns ytterligare signaler efter, ska det i huvudljussignalen signaleras med beskeden kör 40, kort väg (3 gröna) om avståndet är minst 250 meter, eller med kör 40, varsamhet (2 gröna) om avståndet är minst 450 meter. Gäller också mot stopplykta i stopp, en släckt stopplykta har ingen signalteknisk betydelse.

Huvuddvärgsignal:
Signaleringen mot huvudljussignal i stopp är endast tillåtet med beskeden kör 80, varsamhet, eller med kör 40 varsamhet och avståndet är då minst 200 meter (100 meter om siktsträckan är minst 300 meter).

Signalering mot huvuddvärgsignal eller stopplykta i stopp är med beskedet kör 40, varsamhet och avståndet är då minst 200 meter (100 meter om siktsträckan är minst 300 meter).

Observera att det alltid finns ett minimiavstånd när ett signalbesked är tillåtet att visa, det går alltså inte att ha avståndet noll meter mellan två medriktade signaler.

Texten ovan hanterar situationer när man signalerar mot stopp, andra avstånd gäller förstås vid andra signalbesked. Sedan finns det också ytterligare regler som bestämmer under vilka villkor som respektive signaltyp med en viss signalfunktion ska få visa vilket signalbesked.

Huvudsignal mot signalsträcka som är belagd:
Jag tolkade texten tidigare (kan ha missförstått) som att man försökte få en huvudsignal att visa ett körbesked mot en signalsträcka med ett fordon på?
Bara för att vara övertydlig, det går aldrig att ställa en tågväg mot en belagd signaleringssträcka!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat