Visa ett inlägg
Gammal 2018-02-04, 20:18   #8
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej igen, har väntat lite på att skriva, med förhoppningen att ännu flera skulle ha delgivit mig sina tankar! Som vanligt så är alla funderingar och det visade intresset välkommet.
Jag tänker inte citera något idag utan nämner någon vid namn om det är något speciellt jag tänker på.
Trevligt också att ni anammade A o B metodiken blir lättare så. Jag fick inte rum med allt som jag tänkte skriva i första posten,
får ju bara(!) skriva 10000 tecken så kommer lägga till lite mera information.

avsnitt A

En sak som jag missade att skriva om är att Växelpaketet även ska innehålla Klotväxlar och Spårspärrar med elektrisk förregling.
Detta är ett krav för att signalsystemet ska kunna fungera som det gör i verkligheten.
Jag kan också avslöja en bakomliggande tanke, att alla växlar som INTE har något av mina script anknutna till sig (el-växel, el-förregling)
kommer att behandlas som klotväxlar utan elektrisk kontroll i ställverket. Detta betyder att växlarna inte är centralt omläggningsbara och/eller inte går att ställa rörelseväg via och att också
hastigheten blir begränsad till 40km/h. Mera ingående om växlarna sedan i signaltråden.

Jag glömde (eller fick inte rum) att berätta att även TAM-sträcka(Tåg AnMälan)/System M ska finnas med i basfunktionerna.
Även VUT (VagnUtTagning)/System S ska förhoppningsvis finnas med, dock så är dessa system mera förknippat med samspelet mellan TKL och Lokförarna än signalsystemet som sådant,
och faller då mera under TKL-funktioner och kanske kommandon än under yttre objekt. Dock så kommer det att finnas en del kontroller i signalsystemet så att det byggs med korrekta objekt
vid korrekt tillfälle. Till exempel att en Försignal pekar på rätt signal och att det inte finns felaktiga objekt emellan eller att man inte placerar ut en
Linjeplatssignal på en blocksträcka osv, allt för att det ska bli så korrekta banor som möjligt.

Jag är väl lite som Jocke, tycker om spelet mellan olika fordon och trafiken däremellan, att bara "slököra" är inte riktigt min melodi.
Även bygga är kul, men tycker jag spenderar mycket tid med att leta efter objekt som inte finns(!), vilket förtar en del av glädjen.
Och leta igenom tusen varianter av gräs med samma namn är inte så kul! Tur då med demobanan som inte behöver vara landskaps-färdig vid första släpp!

Eftersom mitt signalsystem fungerar som i verkligheten, där signaler på stationer är i stopp och växlarna är låsta i ställverket, så måste det finnas någonting som sköter om hanteringen
av de yttre objekten, därför finns TKL-funktionerna (det här har jag skrivit om i Signaltråden). I det inbyggda Trainz (som jag också använder valda delar av) så räcker det att ställa ett fordon
framför en Signal så går den upp i kör (kan finnas andra kontroller också) detta accepterar inte jag utan jag har skrivit ett eget system som sköter om signalernas funktionalitet.
Egentligen skulle jag vilja skriva ett helt eget system utan inblandning av den inbyggda funktionaliteten, men då funkar säkert inte tågförningen eftersom det finns underliggande
mekanismer mellan yttre objekt och fordonen.

Eftersom systemet är utformat med verkligheten som grund så blir även sessions skapandet speciellt.
En stationsautomat använder sig av triggers men TKL-styrda stationer måste ju veta vad som ska hända med fordonet för att kunna ge rätt order till ställverket.
Tanken är dock inte att man ska ge order i still med "Ställ tågväg si eller så" eller "Lägg om växel" osv, utan man talar om vart fordonet ska ta vägen,
hur länge det ska stå still om det ska kopplas isär osv (en del av dessa borde gå att lägga in i ett körorder-script istället för i kommando raden),
och sedan sköter TKL-funktionerna om resten och du som Lokförare får agera på det som sker.
Mycket av sessions-funktionerna är bara på funderings stadiet men jag vet hur jag skulle vilja att det fungerade, om det överhuvudtaget är möjligt får vi se!
Förhoppningen är att det, som minst, ska gå att göra enklare varianter av sessioner, som sedan bara ska gå att utveckla i takt med att systemet blir mera potent.

Det kommer alltid att finnas problem med att det kan cirkulera olika versioner av samma system och att folk då inte bygger med det senaste, det är svårt att värja sig emot,
men kuid2 systemet gör att en tidigare version skrivs över om en senare installeras. Jag kommer att använda mig av Kuid2-systemet överallt.
Det kommer bara att finnas en aktiv version ute åt gången, och det gäller (bäst att skriva antagligen) alla objekt. Så jag kommer bara att behöva underhålla en version i taget!
Versionsnummren som jag nämner är mera för att separera de olika "svårighetsgraderna" i systemet.
Version 1 är det absolut minsta som behöver finnas i signalsystemet för att det ska gå att arbeta med, medan Version 3 (eller högre) är så nära fullt utvecklat det kan bli,
jag räknar inte med att det kan bli färdigt eftersom det alltid finns detaljer att slipa på och saker att lägga till och göra om/uppgradera.

Specialfunktionerna som jag nämner är ju också viktiga i systemet men lite svårt att placera in i versions ordningen.

Men Nisse, du behöver inte haka upp dig på sessionerna, det är en punkt av ca 25 som jag nämner och om du inte gör sessioner så blir väl det andra i systemet desto viktigare?

Vilken version ska man då satsa på?
Ja säg det! Egentligen så håller jag med Bengan, ett fullfjädrat system som släpps som sedan kan underhållas och utvecklas med nya funktioner vid behov,
och uppgraderas i samband med nya Trainz-versioner!
Fast samtidigt så blir jag stressad av att "aldrig bli klar" och att då släppa en tidigare version, fullt funktionsduglig att bygga och hobbyköra med, är ett tilltalande alternativ.
Återkoppling är ju alltid intressant, samtidigt så vet jag hur systemet ska fungera och se ut, så är väl användarvänligheten som är intressantast kanske.
Jag har tänkt att släppa Tavelsystemet och Växelsystemet fristående och räknar med att få en del input då om mitt sätt att tänka!

Problemet är att jag ser en stor mur i form av nästa version av Trainz och det skulle vara enormt skönt att få ut något innan dess...

Nä nu har jag bluddrat en massa igen så dags för lite matnyttigt...


avsnitt B
Jag hade nästan bestämt mig för Trackside, om inte ni hade tyckt något annat i stor övervikt, nu blev det enhälligt!
Mycket av tiden sedan sist har använts till att "konvertera" Johans signaler till trackside. Egentligen så är det ingen konvertering alls, eftersom signalerna är exakt samma som tidigare.
Jag har dock bytt ut tavlorna till mina egna, förutom Huvud-/dvärgsignaler som hade egna inbyggda.
Propertyrutan är också reviderad så att alla mina objekt har samma utseendemässiga grund, så att det är lätt att känna igen sig.

När jag har jobbat med signalerna som trackside så har det uppdagats en hel del funktionsmässiga vinster med att göra som jag har tänkt, dock så får jag mycket detalj-programmering att göra,
som tyvärr ingen märker jobbet bakom! Jag är mån om att det ska vara lätt att jobba med mina objekt och därför är användarvänligheten i fokus.

Nu till lite bilder med medföljande information:
1 Hsi medd.jpg
Alla signaler och tavlor som syns på denna bild är utplacerade som ett objekt, den gröna fyrkanten! I STL:s system skulle detta bli två mastrar (en i mitt gamla system), två scenery-signaler och två tavlor!

2 Stn-si val.jpg
Detta är propertyrutan till föregående bild. Som synes så väljer man vilken typ av signal som ska placeras ut och om den valda signalen (om det går) ska ha tilläggstavlor och medgivandeobjekt.
Huvudobjektet går att flytta i sidled, upp (sällan ner), fram o bakåt och roteras (+/- 30°), eftersom Johans signaler inte har centrum på stolpen så flyttas signalen lite i förhållande till fästet.
Detta syns vid stora värden och/eller på nära håll. Tilläggstavlorna placeras automatiskt i förhållande till Signalen.
Medgivandeobjekten placeras också automatisk men går till viss del att flytta på, men valen bestäms beroende på vilka val som är gjorda tidigare. Syns inte i bild.
Nu syns också signalens status i propertyrutan.

3 Hsi medt.jpg
Detta är samma signal men med Medgivandetavla.

4 Hsi medd rör.jpg5 Hsi medd ktl.jpg
6 Hsi medd ktl breve.jpg7 Hdvsi.jpg
Tre bilder på samma signal i lite olika konfigurationer och de två typerna av Huvuddvärgar som finns.
Behovet av justering i längsled behövs eftersom liknande objekt, men gjort av olika personer inte har exakt samma position, till exempel STW:s och STL:s KTL-stolpar.

Alla dessa bilder är ifrån HB Stationssignaler.

8 Fsi inkl val.jpg
Detta visar gruppen HB Försignaler och övriga signaler. Får väl se om alla typer som visas kommer med!

Just nu så finns det tre grupper av signaler att välja mellan:
  • Stationssignaler
  • Försignaler och övriga signaler
  • Linje(block)signaler - där även Utfarts(block)signaler finns med
Eventuellt så tänker jag göra en grupp med Scenerysignaler, men inte Master/Slave utan de länkas via namn till funktionen som de ska hantera,
eftersom de inte har någon direkt påverkan på fordonen. Men de kan leta sig in i de övriga grupperna...

En stor fördel med att välja signalgrupper istället för att ha en signal per objekt är att man kan byta ut signaltypen, men att alla giltiga val behålls, men också försvinner vid ogiltiga val.
Denna mikroprogrammeringen är det som inte syns och som jag är mest nöjd med och som också ger användarvänligheten i systemet!

Det som återstår, förutom en massa testande, är att mikroprogrammera mera och göra fästen för tavlorna.
HB Linje(block)signaler ska också göras iordning och linjeblocket ska separeras från signalscriptet.
Sedan ska också en del av de signaler som saknas tillverkas!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2018-02-04 klockan 20:23.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat