Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-10, 04:25   #52
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Leker vidare med landskapsbyggandet på linjen Landeryd-Smålands Burseryd och då på den del som skall föreställa en del av högslätten Falan.
Här kunde det ställa till problem om vintrarna.

Min far hade en kompis som skrivit ned sina memoarer under bl.a. sin tid som eldare i Landeryd och då i början av 40-talet,
Dessa vintrar gick ju senare under namnet krigsvintrarna och var ju ovanligt tuffa.
Han tar nedan upp ett tillfälle när han fick elda ånglok 30 (Senare SJ L28) från Landeryd till Falköping med mycket tidig avgång.
Enligt 1934 års tidtabell HNJ tågnr 22 med avgång Landeryd 5.50 och ankomst Falköping 9.33.

"
När vi kört några hundratal meter från Landeryd blev det alldeles tyst. Vi hade kört in i en snödriva.
Vi backade tillbaka en bit och tog fart och förstod vad som väntade oss.Föraren körde med "full skruv" och
"full regulator" och passerade Broaryd. Jag insåg att så här kan vi inte köra särskilt långt. De svenska
kolen gav slagg och aska, så vi måste stanna ute på mossen för att slagga. Vi kom igång igen, men körde fast
vid semaforen innan Burseryd. Konduktören fick då vandra in till stationen och höll armarna vågrätt ut
för att kunna hålla dem över snön! När det började ljusna på morgonen, så kom ortens befolkning med
snöskyfflar och hjälpte till att få in tåget till stationen.
Tåget blev inställt! Strax efteråt kom ett ensamt lok 39 (Senare SJ E8 och torveldat) från andra hållet, vilket
kunnat forcera snödrivorna norrifrån. Kördes av Ahlberg och min far var eldare. De hade fått lämna sitt godståg i
Tranemo och försöka ploga banan söderut. Vi fick sedan gå backledes tillbaka till Landeryd

"

Snacka om strapatser! Nämnas kan också att han jobbade i nästan 20 timmar i ett sträck, då ett nytt tåg
väntade i Landeryd med 2 ånglok dragandes!

Bild med högslätten Falan och ångloket HNJ G8 dragandes lokomotor HNJ 57 (Senare SJ Z3 184) och Devan X1 5. Båda nedkopplade
för väntande revision på HNJ verkstad i Halmstad......
Jag gör inget mer på dessa lok, utan väntar på en bättre TANE SP2 HFx.

vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat