Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-15, 19:03   #199
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Hur ställa in blocksignalriktningen?

Häromdagen fick jag ett privatbrev från "Ericb99". Jag citerar:

"Jag och en annan forumit har en kväll försökt få de svenska signalerna att fungera. Vi har följt de instruktioner, som fortfarande finns att få tag på (bland annat namngivningen) men lyckades inte få blockriktningen att fungera. Istället blir det att den bara kan visa kör i blocksignalen närmast tåget. Vad gör vi för fel. Vore väldigt snällt av dig, om du har lust att ge en hjälpande hand.
Mvh Erikb99".


Det här är i grunden en mycket intressant fråga. Jag har därför fått tillstånd att lyfta över frågan till Forum. Enklaste svaret är: Sätt en vagn efter blocksignalen. Då skall den visa stopp, eftersom hinder på spåret föreligger.

Det kanske finns ett djupare fel, som handlar om banans riktning.

En bana kan bara ha en enda riktning; udda (1, 3, 5 7) eller jämn (2, 4 ,6). Låt oss tänka en enkelspårig bana som går från söder till norr. Döp första infartsväxeln söderifrån till "stn vx1" och är en medväxel. Finns det fler medväxlar inom samma bangård skall de döpas till "stn vx3", "stn vx5" o s v.

Stn i det här exemplet är lika med stationsbeteckningen.

Kommer man norrifrån och går in i samma bangård heter första växeln efter infartssignalen "stn vx2" och efterföljande medväxlar "stn vx4", "stn vx6" o s v.

Det spelar ingen roll om banan börjar med vx1 eller vx 2 - det enda som är viktigt är att banan går i en enda riktning. Om banan sen ser ut som en metkrok eller är cirkelrund eller går från öster till väster spelar ingen roll.

Är man osäker gör så här: Rita ner banan grovt på kladdpapper. Rita ett kort sträck bredvid banan där den börjar. Skriv nertill "vx1", upptill "vx2". Det är den inledande bangården. Dra den sedan runt banan, så får man svaret på hur växlarna skall ligga.

Ta fram Svenolovs manual sid 3/10. Till höger på enkelspårslinjen högst upp. finns siffran 1 = vx1. Till höger en fyra, men det skall nog vara en tvåa = vx2. Placera ut ljussignalerna enligt linjesträckning, ta hjälp av ESIK och ESIL på sidan 5/10.

Ligger nu banan i en enda riktning och signalerna är rätt inplacerade så fungerar också blocksträckorna.

Det finns ytterligare en felkälla. Banan måste ha en början och ett slut. Stoppljus och stoppbock i vardera ända är ett måste för att signalerna skall fungera. Döp dem till "stn SI81" och "stn SI83", respektive "stn SI82" och "stn SI84".

Tyvärr har den här beskrivningen blivit lite väl lång. Bakgrunden är att jag har åtagit mig att göra kompletteringsmanualen till Svenolovs huvudmanual. För att kunna göra den måste jag ha vissa uppgifter från Svenolov, vilket f n är svåra få tag i.

Nisse




'
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat