Visa ett inlägg
Gammal 2020-12-27, 18:36   #31
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Hmjm... tänkte om signalerna är täta i följd hade nog Kör, vänta stopp varit mer applicerbart, men det kanske inte gäller i verkligheten?
Som jag har förstått det så får "vänta stopp" visas bara om det är mer än 800 m till stoppsignalen. Är avståndet 800-450 m ska hsi visa "kör 40" om nästa signal står i stopp, och om avståndet är kortare än 450 m visas "kör 40, kort väg" om nästa signal står i stopp.

Har du flera hsi i följd så borde de alltså visa "kör 40" om det är mindre än 800 m till stoppsignal.

Citat:
Hmm, kanske hsi ska ignorera nästa hdvsi om den är på Kör om jag fattar det rätt?
Precis, försignaleringen i föregående hsi ska gälla för nästa hsi, INTE mellanliggande hdvsi. Men om hdvsi skulle visa stopp måste ju föregående hsi påverkas av detta antingen genom att visa "vänta stopp" (om >800 m till hdvsi) eller genom att visa "kör 40" (om <800 m). (OM jag fattat det rätt hur det funkar IRL!) Det blir lätt ganska rörigt tyvärr! Men det kanske är så att såna situationer inte förekommer IRL (föregående hsi kanske inte går om till "kör" förrän kommande hdvsi visar "kör").

Kanske någon av forumets signalexperter som kan reda ut detta närmare?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat