Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-26, 01:45   #14
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Kul att du kommer igång.

För att kunna exportera den behöver du en textur som är ett Kuju Material (Plugin från deras sida om du inte har) TrainBasicObjectDiffuse fungerar bra för "clutter". Texturen måste vara i .ACE format.
Sen måste objektet heta på ett speciellt sätt: 1_0512_stavla t.ex. Då kommer RW att ladda in och visa objektet på 512meter. Det måste vara fyra siffor.

När du väl exporterat krävs ett blueprint. I Source mappen i RW skapar du en användare, i den mappen en kategori. Jag har för mina objekt enligt railworks\Source\Soden\Scenery och däri flera mappar beroende på, men det behövs inte. Gör även en mapp som heter textures i den mappen du skapar.
Din 3d fil kan behöva ligga i mappen du skapar och den tillhörande texturen i textures mappen innan export så att det är rätt sökväg till texturen.

I blueprint editorn (via Utillites) skapar du ett blueprint genom att högerklicka i din mapp, New Item... välj Blueprint och Scenery blueprint.

Ge blueprintet ett namn
I Display Name väljer du vad objektet ska heta i simulatorn
Description
Category Välj en kategori som passar objektet, Clutter eller Modern Signals kanske passar tavlan
Render Component
Geometry ID sökvägen till den exporterade .IGS filen
Collision geometry ID behövs inte för scenery objekt
Shadow type brukar jag välja None
Detail level genertation range
Ha 10 i båda fälten

Testa att exportera.

Hoppas det inte blev för grötigt. Lycka till.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat