Visa ett inlägg
Gammal 2020-11-05, 04:32   #126
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Bensland Jernvegar 2020 - är en utbyggnad av Bensland Jernvegar som jag lade ut i detta forums Download i april 2019. Originalbanan var en rund/oval med ett stort tomrum i mitten.

Som "Trainzare" så vet vi att man kan betrakta landet på två sätt. Antingen från tågets förarhytt eller så kan man titta på tåget lite från ovan och se ut över hela landet. Men då landet är byggt och begränsad till endast nödvändiga basbord, så blir det kantiga sidor med oändliga stup. För att eliminera har jag nu fyllt ut allt tomrum med basbord. Resultatet blev så att säga en ö med vatten runt omkring.
Här är en bild som visar storleken av det gamla Bensland, i gult och det utbyggda Bensland.

För att få en helhetsbild av landet arbetar jag på en karta. Först har jag tagit skärmbilder av "map" från banan. Det blev många bilder som jag sammanfogade i Photoshop. Resultatet blev en jättebild, cirka 2x2 meter.
Jag förminskade bilden så den blev utskrivbar på 4 papper som jag klistrat ihop. Men den är inte tydligt nog, tycker jag. När kartan är klar så blir det ändå en jättebild, men i PDF-format där man kan zooma in för att se detaljer.

En utskriftsversion kommer också, fast då väldigt förenklad och med bara orter och industrier markerade.
Som ni ser arbetar jag också på att dokumentera Bensland ordentligt. Min tidigare "manual" kommer att bli uppdaterad och omarbetad.

Som ni seer blir det ett stort Bensland med mycket nytt. Landet kommer att få flera tvärlinjer och förgreningar med nya orter och industrier.
En ny räls kommer: kugghulsräls. Tack till Jocke för tipset. Två bergsbanor kommer att finnas i Bensland. Lutningen blir någonstans kring 13 så det är bra med kuggräls till detta.

Ett par bilder här från två utsiktspunkter (Grytviken och Carlsberg). Som vanligt är inget av dem riktigt klara än, men de blir säkert fina när de är färdiga.
Till sist en bild från Snorren, där jag inte har använt kugghjul, trots att lutningen är hela 9.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bensland utökade basbord.jpg (104.7 KB, 187 visningar)
Filtyp: jpg Benslandkarrta.jpg (117.0 KB, 143 visningar)
Filtyp: jpg Carlsberg topstation.jpg (147.9 KB, 143 visningar)
Filtyp: jpg Carlsberg toppstation.jpg (112.4 KB, 140 visningar)
Filtyp: jpg Grytviken toppstation V1.jpg (118.3 KB, 143 visningar)
Filtyp: jpg Snorren.jpg (131.0 KB, 137 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat