Visa ett inlägg
Gammal 2015-01-07, 10:53   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Fråga om blocksignaler

Ett intressant problem som skapat för Svenolov och Korvtiger.

Min nya bana DJ-DVVJ består av en salig blandning signaler. Senare kommer banan att delas upp i två separata banan; dels med äldre signalteknik, dels med modern. Dessutom tillkommer av försvarbart nostalgiska skäl den äldre ljustekniken - en slags hybrid av båda systemen.

Och problemet: I den moderna banan använder jag mig av blocksignaler. Utfartssignalen kan exempelvis betecknas "stn 41" och blocksignalerna L3, L5 o s v. Men i den äldre ljustekniken betecknas utfartssignalen med "stn C" alternativt "stn D" och blocksignaler används inte.

Här uppstår en kollision mellan två system: Hur skall blocksignalerna benämnas i den moderna banan när utfartssignalen tillhör en äldre generation.. Problemet handlar alltså om blocksignalerna som är kopplade till stationen med äldre ljusteknik, Åt andra hållet spelar det ingen roll.

Att byta beteckning på den äldre utfartssignalen går inte därför att den är kopplad till signaler inuti bangården. En möjlig väg skulle då kunna vara att ändra beteckningen på blocksignalerna från "stn L3" till "stn c3".

Alternativ att strunta i blocksignalerna godkänns inte.

Vad sägs?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat