Visa ett inlägg
Gammal 2020-06-11, 15:47   #6
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Skälet till varför AI "kör åt fel håll" är att det är åt rätt håll för AI!!

Jag byggde två slingor, den ena vänstervarv och den andra högervarv. Lade in Trackmarkers enligt Jockes bild på bägge varven. Använde kommandot "Drive via Trackmark" TM 1 (behövs säkert inte passerar ju punkten ändå) - TM 2 - TM 3 - TM 4 - TM 1 (skillnaden mellan "via" och "to" i kommandot är att loket stannar till vid Trackmarkern innan nästa kommandot utförs).
Loket valde alltid att åka vänster genom växeln, körde till TM 2 och sedan tillbaka samma väg, oberoende av hur jag ställde om den.

Svaret är väldigt enkelt och egentligen ganska självklart, tycker jag!
AI kan inte veta vilken väg som är den rätta om det finns flera vägar till samma punkt, därför har programmerarna bestämt att "vi testar med att lägga växeln åt vänster först". Det som är konstigt är att inte programmerarna har bestämt att testa att fortsätta framåt utan åker tillbaka i samma spår!
Här har det ju ingen roll eftersom ursprungsriktningen blir fel ändå.

Så hur ska vi lösa problemet?
Det kanske finns något kommando på DLS, har inte kollat, men problemet är att eftersom det är AI-kommandon så bryr dom sig inte om något annat än att ta sig fram. Kommandon som lägger om en växel eller kvarhåller den gör i bästa fall ingen nytta och i värsta fall stoppar den upp hela trafiken.

Jag testade även LAn:s förslag med "Direction markers" men det blev ingen skillnad, är inte så hemtam med dom så kanske finns möjligheter där ändå, men tvivlar eftersom det är en slinga.

Så min lösning är inte snygg eller ens i min smak, men den funkar.

Nu dags för en bild...
Slinga 1.jpg
På bilden syns inte namnet hos TM 12 på den högra slingan!
Jag lade in "dummy växlar", eftersom det finns osynliga växelanordningar och spår så borde det inte störa något visuellt.
Till vänster det första försöket med, en hel hög med växlar.
Till höger det lite mer blygsamma testet.
När jag valde kommando TM 12 - TM 11 åkte loket fram till markern och sedan vände det tillbaka. Med sekvensen TM 12 - TM 13 - TM 11 så fortsatte den runt slingan.

Efter lite ytterligare tester medan jag skriver detta så verkar det som man kan man lösa det enklare än vad jag först trodde.

Slinga 2.jpg
Genom att lägga in en växel direkt efter den första växeln, om växelns position eller riktning har betydelse är inte fullständigt testat, och placera en TM mellan växlarna så räcker det att ange den och någon ytterligare TM som är placerad i slingan för att sedan ta sig ut.

Det är bara att testa och hoppas det funkar även för dig.
Testat i TANE Sp4, varför det funkar för Vovven, om förutsättningarna är samma som för Jockes, skulle ju vara intressant att veta! Kanske finns signaler eller andra objekt som förändrar förutsättningarna?

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat