Ämne: Presentation
Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-17, 23:40   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard LAn Presentation

Med KMW som föredöme skall jag försöka presentera mig.

Jag heter Lennart Agborn och bor i Onsala, söder om Kungsbacka och är numera pensionär men var tidigare gymnasielärare i matematik, fysik och datorprogrammering.

Har en stark koppling till tåg eftersom min farfar och morfar båda var rallare och var med att bygga "Norra Stambanan" upp utefter Norrlandskusten. Det hela slutade väl i Malmberget där dom träffade Farmor resp. Mormor. Min far var en stor järnvägsanhängare och tog "lillpojken" med på resor med allehanda tåg på 50-talet.

Jag har sysslat med modelljärnväg (först N-skala och när synen svek H0) och i början på 90-talet insåg att modelljärnväg var alltför "penningslukande" och övergick till "Virtuella Simulatorer). Min första var "Eisenbahn.exe från Software Untergrund"" med en "Konstruktor" med vilken man kunde göra egna modeller. Där gjorde jag mina första "lärospån". När MSTS kom trodde jag lyckan var fullständig men insåg snart att svårigheter och begränsningar i KUJUs motorik gjorde att jag började snegla åt Trainz (trots att "Hawk" klart avrådde från att satsa på denna "leksakssimulator").

Nu sitter jag här med TRS2010 SP3 och är väldigt nöjd. En tillbakablick på mina mödor ger vid handen att jag lyckats konstruera en del av Säröbanans rullande materiel med tillhörande byggnader (fast aldrig lyckats få till en hyfsad "Layout" på GSJ). Sen hade jag inbrott och nån ?)(/!# tog med sig datorn, så var det arbetet borta.

Jag började med gmax men fick genom ett företag jag jobbade åt kontakt med 3DS Max, som var mycket "precisare". Numera bygger jag mest i max men ibland i gmax.

Jag använder "Corel Draw + Photopaint" för texturutveckling.

Det jag vill bidra med är att få alla underbara modeller som utvecklas till RS/RW, MSTS(?) och kanske i framtiden "Open Rail" att göras tillgängliga för oss "Trainz-nördar".

Vad jag har på lager att erbjuda, är förutom den redan förtjänstfullt konvererade Xoa7/Uoa (som snart kommer i ny version till Trainz:

Xoa5
Mg
F1200
V3
J1338
G-vagnar i massor.
Giu
G F6
O, Oa och Ob
Hs Kylvagn
L och Lr
och nu senast några Kalkvagnar.

Jag kan kanske bidra med idéer hur man får in import i Trainz.

Min signatur kommer från mitt arbete i "Utbildningens Tjänst".
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat