Visa ett inlägg
Gammal 2016-08-24, 20:56   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Utan att på något vis vara någon expert på TANE, så kan jag ju svara utefter mina erfarenheter av TANE i alla fall.
Kan ju börja med att säga att jag har ingen av dom andra simulatorerna (och har aldrig haft), så någon gämförelse dom emellan tänker jag inte ge mej in på.

1. Nu är jag väl inte heller rätt man att svara på frågan om prestanda problem, sitter på en specialkomponerad burk med bara "godis", Intel i7-5960X (lätt ö-klockad), TITAN X 12Gb GDDR5, 3XSSD 500GB, 32 Mb DDR4 ram, mm, mm.), och TANE (med alla inställningar på MAX) flyter bättre än smält smör i en stekpanna, men om man har följt med på N3V's forum så verkar det som att det mesta verkar vara helt okey för dom flesta i dagsläget.

2. Ungefär samma svar som ovan, har inte haft några större problem själv överhuvudtaget, men dom flesta verkar nöjd i dagsläget.

3. Kan som sagt inte gämföra grafiken med TS2016, tycker dock själv att grafiken är KLART bättre i TANE än i tidigare Trainz versioner.
Faktum kvarstår dock, bygger man en rutt och använder objekt med standard "streckgubbar gjorda av ungar i lekskolan"", så ser inte streckgubbarna bättre ut i TANE, däremot ser riktigt/bra modellerade/texturerade objekt mycket bra ut spelet.
Och tyvärr (enligt min högst personliga uppfattning) innehåller dom rutter som ingår i spelet i stort sett bara en massa "streckgubbar" som säkert drar ner första intrycket av spelet om man inte har något annat att gämföra med.

4. Är ingen lokförare själv, kan bara säga hur jag upplever det, nämligen att tågen rullar realistiskt, och går lika realistiskt tungt i uppförsbackar, gäller även svajandet, vilket man även kan ställa in själv, om man vill köra på ny helsvetsad räls, eller om man vill vobbla så att man får nackskador .

5. Det finns väl fortfarande saker som inte är implementerade i spelet, samt vissa andra saker som inte är helt "färdiga" än, men som vanlig användare är det saker som man inte mäker/saknar nämvärt mycket.

6. JAG rekommenderar TANE, inget att diskutera enligt mej, kommer aldrig att använda någon av dom äldre versionerna av Trainz igen, aldrig någonsin.

7. Har ingen spåkula .

8. Faktum är att det krävs i regel ingenting för att få gammla grejer att funka i TANE, däremot finns det en hel del nya funktioner och finesser som man kan implementera i nya objekt.
Nu är jag ju ingen modellerare, men tror inte att det är speciellt mycket svårare nu än i tidigare versioner.
Grunden (mesherna/3D-modellerna) är i stora drag dom samma.

9. Att bygga banor i Trainz är inte speciellt svårt (tycker tydligen användare av andra simulatorer också, som har möjlighet att gämföra spelen, om man ska tro på det man har läst lite var stanns), kan inte ge något bättre svar än det.
Men att ge sej in på ett mastadontbygge som södra stammbanan tvivlar jag på att det finns någon som har all den tid, eller motivation, som krävs för att genomföra ett seriöst sådant projekt.

10. Beror i så fall på dom som har byggt "runt-runt" rutterna, kan inte se att det är spelrelaterat.
--------------------------------------------------------------------------------------
spyfrog: Har inte hört talas om någon som har råkat ut för samma problem med uppdatering som du beskriver, och har tyvärr ingen aning om vad det beror på.

Svårt att utala sej om det är lönt eller inte att bråka med TANE utan att veta din dators spec., men rent allmänt, lite äldre "laptoppar" med integrerad grafik är väl inte något som rekomenderas för att kunna köra TANE med hygglig prestanda.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2016-08-24 klockan 20:59.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat