Visa ett inlägg
Gammal 2018-06-30, 15:44   #40
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Tackar alla för utlåtanden, alltid trevligt och uppmuntrande med uppskattning för det man lägger ner tid på att göra!

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Att först testa i SP2 och sedan i SP3 är en klok väg att gå. Mina erfarenheter att gå från SP2 till SP3 har bjudit på en kalldusch. Det är möjligt att du kanske måste räkna med det, Blomsson.
Jag har väl inga stora farhågor om att SP3 skulle ge mig några större problem, men vill veta vad det är som orsakar eventuella problem i systemet och därför är det enklare att utföra separata tester. Nackdelen är förstås att det tar längre tid om allt fungerar som det är tänkt.
Såg igår att den officiella versionen av SP3 inte är släppt ännu!

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Din presentation är föredömlig, men när skarpt läge för banbyggarna inträffar får du nog räkna med en störtskur av frågor. Då får du ett pedagogiskt problem, men det löser du får jag hoppas.
Vet inte riktigt vad det pedagogiska problemet skulle vara. Frågor är givetvis välkomna fast jag hoppas och vill att man bemödar sig med att öppna och läsa Manualen innan man frågar om saker, det mesta kommer säkert att stå där. Dessutom så är propertyrutan fullproppad med information, både direkt och via hjälpknappar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Du skriver att paketen presenteras om en månad. Är det inte väl optimistiskt?
Jag skriver att tavelpaketet förhoppningsvis släpps inom en månad! Jag är normalt emot att ge specifika datum eller liknande för släpp och sådant, brukar bara ge ont blod i slutänden. Tavelpaketet är i stort färdigt, och en av de punkterna som jag hade kvar att göra, gjordes färdig igår! Tyvärr brukar de flesta "bra grejer" ge ringar på vattnet, men man får sätta ner foten ibland!
Tanken från tidigare i våras var att ha det klart runt midsommar, så redan "försenat"...

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Kan alltid börja med några uppmjukningsfrågor:

Som f d scout och orienterare vet jag vad stegräkning innebär, men inte vad steghållare är.
Läste på ett ställe "Enablad? False". Vad innebär det?

Summa: Imponerande.

Nisse
Steghållare (och ja det heter så) är en anordning för att kunna hänga eller luta stegar mot signaler/stolpar och bryggor så att stegen står stadigt.
Signaler som är högt placerade på rörstolpar har oftast (alltid!) steghållare, då kan man antigen stå på stegen eller på steghållare när arbete sker i signalen. Steghållare i brygga är inte så vanligt men förekommer, likaså i kontaktledningstople. Huvudsignaler i kontaktledningsstolpe sitter oftast på en stövel som går att stå på, och upp dit kommer de flesta utan steghjälp. Förekommer att andra signaler i kontaktledningsstolpe har steghållare, t.ex Vfsi, och då ger stegen en möjlighet att arbeta med båda händerna fria.
Steghållarna syns i de sista bilderna i post #32, framförallt på signalerna längst till vänster.

Trodde ingen skulle bry sig om "enabled? false" därför ingen kommentar i texten!
Det är gamla tester som va kvar just i den signalen och talade om ifall P-balisen fungerade som tänkt. Så ingenting att bry sig om.

Men kan ta en snabbis(!) om hur baliserna ritas upp:
Varje balis (P,A,B,C,N) i balisgruppen har två variabler, mEnabled och mValid som bestämmer om balisen ska vara synlig och/eller påverkbar. Det här står beskrivet
i tidigare inlägg i denna tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Hej Kan bara hålla med. Otroligt imponerande. Jag jobbar som besiktning man på signal anläggningar i Sverige på Sweco Rail. Och ser att du verkar inte ha missat någonting.
Det är på en Trafikverkets Nivå. Låter nästan som en Atc2 simulator detta.
En ej uttalad "dröm" är en "ATC-simulator upplevelse" hos systemet och att lokförare känner igen sig, dock så är det långt kvar dit. Jag har inte påbörjat arbetet med lokdatorn ännu, men lägger grunden till systemet med de passiva objekten och hoppas att Trainz ska tillåta mig att hämta datan, ungefär på samma sätt som görs i verkligheten, och sedan bearbeta den i lokdatorn och därmed påverka lokets olika system och indikeringar.

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Men det finns risk att det är för avancerat för många. Jag har rätt mycket kurser i Atc och praktik ute i spåret och jobbar med det dagligen och har
tillgång till all atc information man behöver, men det har inte så många här.
Hur placerar men en Sh* balis och vad ska föregående A-balis då har för kodning etc.
Jag själv håller inte på med trainz så jag får nog inte uppleva detta system i praktiken. Men det ska ändå bli kul att se vart det mynnar ut detta.
ATC har ju den egenheten att det är förhållandevis lätt att förklara hur och varför det används men kan bli nästintill hur komplicerat som helst att bygga och arbeta med.
Min generella tanke med signalsystemet är att vem som helst (som orkar läsa en manual) ska kunna bygga med mitt system utan några stora signalkunskaper. Grundregeln är att följa de regler och föreskrifter som finns. I vissa fall, ATC är ett sådant, så kan det lätt bli komplicerat och förvirrat. Eftersom baliserna är "inbyggda" hos signaler och tavlor så behöver endast specificerade grupper placeras ut separat men systemet fungerar även utan dessa grupper, och man behöver ju inte lägga ut en massa SH(*) baliser om man inte vet hur man ska göra.

Frågan är mera hur många extrakontroller som ska ske innan lokdatorn kommer in i bilden, alltså redan under byggandet. Antagligen kommer det finnas många kontroller hos signalerna som inte är implementerade än.

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Vänta tills vi börjar fråga efter ERTMS nivå 2 eller 3. Då kan det bli krångligt.
Säkert, verkar inte vara lika lätt att få tag på information på hur det fungerar internt som det är med ATC:n.
Dock har jag inga planer på att införa ERTMS, är inge roligt utan fysiska signaler.
Men ska aldrig säga aldrig, efterfrågan styr ju handhavandet eller hur det nu va...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat