Visa ett inlägg
Gammal 2018-09-29, 02:01   #41
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Vad har man för nytta av den här grejen?

Nisse
Den kan användas till att, med hjälp av script, simulera det som vi i Sverige kallar för spårledning. Där "Insulator" är spårledningens isolerskarv, som avgränsar de olika spårledningarna från varandra. Och "Detector" är spårledningsrelät, som indikerar om en spårledning är belagd eller ej.

Objekten är inte speciellt svåra att använda. Förut fanns det en viktig sak att tänka på, att inte placera ut en "Detector" utan avgränsande "Insulatorer" för då kunde Trainz upplevas som att det frös när objektet skulle placeras ut längs alla spår, som ju kan vara en teoretisk oändlighet.
I mina nyligen genomförda tester så verkar så inte vara fallet längre!

"Track Circuit" objekten är långt ifrån perfekta men skulle kunna underlätta och göra en del funktioner ännu mera verklighetstrogna. Tyvärr kan man inte göra egna härledda objekt på samma sätt som det går med b.la. signaler och växlar, vilket gör att det inte går att lägga till funktioner/beteenden som saknas för att få en perfekt svensk spårledningsfunktionalitet.

Min tanke är att använda det som spårledning i vissa bestämda fall, men finns det inte i TRS19 så finns det ingen anledning att göra tester under T:ANE, därför frågorna...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat