Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-10, 22:32   #27
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det kanske är i Dalarna basen i en Svensk Bana skall ligga? Men det viktiga just nu är väl att någon påtar sig rollen som "projektledare" ? Annars blir det knappast något gjort! Vem har orken och förmågan att våga ta detta steg? Själv är jag just nu involverad i ett otal projekt och dessutom erkänt urkass på "routebuilding". Om nån åtar sig detta jättejobb kommer det att bli ett lyft för Trainz i Sverige! Vem vågar och orkar?

Vi behöver en Svensk "Route" att samlas kring, utveckla, förfina och samarbeta med!

Tidsepoken är rätt ointressant, det mesta går att lösa med "Layers". Man bör ha en basbana med landskapet, sen kan man göra spårsträckningen i layers för olika tidsepoker och allting annat även tidsepokanpassat.

Tekniken med Layers har vi nog underskattat, men där finns stor potential!

Ack ja,
det blev lite tankar från roten igen.
Om man vill bygga modernt så är DONJ kanske inte lämpligt att utgå ifrån - man upphörde ju obevekligen 1970 så efter detta så finns inget kvar. Allmänt kan man väl säga att skall man köra modernt så finns det bara en 891mm bana av vikt i Sverige och det är Roslagsbanan. Valet av tidsepok till 1930 på DONJ har och göra med att vi på den tiden får med både järnhanteringen och massafabriken vilket ökar trafikmöjligheterna.

Skillnanden mellan 1930-1970 var dock ur DONJ synpunkt inte stor - till stor del är det samma vagnar och lok som trafikerar 1969 som det var 1929... det är bilarna som ändras samt att Ockelbo växer som skiljer sig.... samt att stambanan och Ostkustbanan slutar trafikeras av ånglok, elektrifieras och kör med D och sedan Da lok och till slut Rc lok.

Jag vet inte vilken tidsperiod som är mest intressant för folk att bygga här. Jag har en känsla av att många är lite yngre och därmed kanske vill bygga modernt och köra Regina och X40? Många vill ju gärna köra det de växt upp med - det är väl bara vissa av oss som är lite felkodade så vi väljer äldre tider.

En fråga som jag ställer mig är om det kanske inte vore lättast att utgå från BHJ och modernisera denna? Upp med kontaktledning över hela banan och du har något som kan motsvara modern tid ifall du slänger dit Regina som pendeltåg. Alternativt så har vi kvar bibanan utan el och kör Itino på den för moderna tåg eller Y7 om man vill vara lite retro. Huvudbanan elektrifieras och får en portal i vardera änden som kan skicka in lok för lite mera trafik.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat