Visa ett inlägg
Gammal 2021-05-04, 09:36   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Intressant tråd, även om för min del så är jag inte överraskad av resultatet som i skrivande stund är runt 70% av röstarna som i betydande grad är intresserad av att skapa. Då räknar jag med hälften av både-och-arna. Hoppas det kommer många till som röstar, inte så många än så länge.

Att det här inte är ett representativt resultat över Sveriges tågsimulatorutövare är väl ganska klart, många vet inte att vi finns och många har inte ens kommit på tanken att söka efter forumet. Då och då dyker det upp simulatorfrågor på mj-forum såväl som andra järnvägsforum, oftast hänvisas dom hit då, det är ju bra.

Jag tror inte man kan jämföra hur tågsimrörelsen såg ut när MSTS och Trainz var unga. En helt ny nisch och framför allt... det här har stor betydelse anser jag... Både Microsoft och Auran hade betydande marknadsföring, särskilt Microsoft i egenskap av muskler. Kunde tågsim bli lika stort som flygsim?

Frukterna av denna marknadsföring såg vi i en betydligt bredare användarkår, med virtuella tågbolag och många svenska rutter som släpptes, kanske fler till MSTS än Trainz där kanske Trainz blev tidigare att attrahera "skaparna".

Jag kan inte påminna mig att RailSimulator när den kom hade så omfattande marknadsföring direkt med "vanligt folk" som måltavla.

Så att vi är där vi är idag tror handlar mycket om att det inte sedan storhetstiden 2000-2004 inte förekommit någon större marknadsföring till vanligt folk, eller i vart fall järnvägsfolk (läs AoH, Modelljärnvägsmagasinet, Tåg, etc).

Jag har försökt att marknadsföra lite grann genom att Banbyggarna har ställt ut på några mässor genom åren, men ärligt sagt blir det för tungt lass att dra mer eller mindre själv då jag inte lyckats få med mig någon härifrån som också kan ingå i ett utställarlag. Men jag lovar att intresset är stort bland folket som man möter och i synnerhet när svenskt material visas då det har större egen igenkänningsfaktor. Så jag kan tycka det är lite synd för hobbyn att vi inte har kunnat samla oss och publikt visa vad hobbyn erbjuder i såväl körande som skapande och där vi jobbar som kollegor oavsett vilken simulator vi mest använder.

Dom här sakerna tror jag är kärnan till varför svensk tågsimulatorhobby ser ut som den gör idag.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat