Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-22, 12:40   #12
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Vad jag menade är att det är tveksamt om du kan få in så pass detaljerad höjddata i simulatorn. Då måste du ju göra en hgt-fil som sedan importeras eller? Rutnätet i simulatorn är ju ca 8x8m så mer högupplöst än så har man nog inte användning för.

Lastkajen har så vitt jag kan se exakt samma data som i NJDBwebb. Det går att få fram data för varje segment i NJDBwebb genom att klicka på pekaren med ett litet "i" i rutan "dataslag på karta" och sedan klicka på aktuell spårsträcka. Då visas lutningen för den sträckan och sträckans längd.

Jag har som tidigare nämnts i tråden tagit in data (i shp-format) från Lastkajen till Google Earth. Det är lite jobb med det men funkar rätt så bra när man har valt vilka dataslag man vill ladda ner. Men det går nog lika bra att använda NJDBwebb rakt av - där har man ju redan informationen snyggt presenterad på en karta.
Kom ihåg att även om TS begränsar upplösningen till en punkt per 8x8 m^2 så är detta 14 gånger bättre än 30m och hela 126 gånger bättre än 90m (3 arcseconds)

För att få in lantmäteriets data i TS så måste man först iterera genom hela tabellen och transformera koordinaterna till lat-long. Sedan måste man skära av varje fil så att den endast innehåller punkter från en arc-minut (tror jag) och slutligen spara datan i bytecode eller något liknande, har inte läst på tillräckligt än. Dock är algoritmen inte så fasansfult komplicerad.

Jag testade NJDBwebb-kartan men ett problem är att man endast får grova uppskattningar av lutningen. Till exempel kan den variera mellan 10 o/oo och 25 o/oo vilket är en ganska stor skillnad. Dock så blev jag rekommenderad på Postvagnen att kontakta Trafikverket direkt för dom har något som heter LandXML vilket har extremt noggran lutningsdata.

Din Google Earth-lösning låter bra, kan man importera den till TS på något sätt?
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat