Citat:
Ursprungligen postat av DJTimboy
Vad jag såg/hörde i Äs sist så slits blocken ovanligt snabbt. Det var någon viss garantitid på de, men tiden blev inte uppfylld.
|
Att blocken slitas snabbare än väntat hänger delvis ihop med det jag skrev ovan. Om inte bromsskivan sitter fast ordentligt går den emot bromsbeläggen vilka slits samt att det kan bli så varmt att varmgångsdetektorerna kan ge larm (lågnivå). Lägger man sedan ihop det med att så fort en traktionsgrupp blir för varm slås elbromsen ifrån, och endast tryckluftbromsen kvarstår, så ger det ännu mer slitage än vad som är tänkt samt att det blir varmt. Normalt är det i princip full elbroms ner till ca. 20 km/h. Nu har X60 problem med att traktionsgrupperna blir "varma" trots att varken accelerationen eller elbromsen används fullt ut. När det problemet är löst borde bromsbeläggen slitas i mindre snabb takt.
Sparkfot: att det gnisslar när tåget stannar är inget "fel" i sig som gör att tågen måste tas ur trafik. Jag tolkade frågan som - vilket fel var det som var stoppande - och det var det jag svarade på. Gnisslet är *%#&@€* irriterande men är inget stoppande fel.