Visa ett inlägg
Gammal 2006-05-07, 13:57   #21
useruser
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Standard

Det låter mycket intressant, Arvid.

Efter mina nedslående erfarenheter med 2004an letade jag bland 2006-dokumentationen för att se om de hade förbättrat/utökat AI-driver-funktionen (som är helt värdelös i 2004an). Jag hittade inga omnämnande av denna funktion alls.

Då frågade jag för säkerhets skull på Aurans forum. Jag fick svaret att förar-AIn inte ändrats alls, och har därför inte köpt 2006an.

Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel!

Notera att jag nu inte talar om de nya funktionerna för att koppla loss vagnar och mer i detalj "fjärrstyra" loken etc. Det är trevligt men mest ögongodis.

Nej, jag menar specifikt sådant som hur AI-föraren reagerar när det spår "han" vill köra på är upptaget under en längre period. Då flippade 2004ans AI ur fullständigt.

Exempel: Skicka in 7 tåg på en bana med en säckstation som bara har sex spår (där alla tåg har minst ett ett stopp på sagda station), och förr eller senare kommer alla sju tågen att vilja stanna på denna station samtidigt, vilket istället för att tågen i god ordning väntar på varandra kommer braka ihop fullständigt, med allt ifrån dödläge, ihopkopplade tåg(!), tåg som kör emot riktningsinstruktionerna till tåg som spårar ur eller kraschar(!) som resultat.

Oavsett om detta händer i simulationskörningen efter en timme, en dag eller en vecka är det ju lika oacceptabelt. Eller hur?
useruser besöker inte forumet just nu   Svara med citat