Ser mycket snyggt ut.
Nu hoppas jag bara på en bra signalering också så man slipper det tvärnitar man tvingas till ibland på andra banor. Därför kommer här lite tips.
Hur man räknar ut minsta avståndet för signaler och orienteringstavlor har jag tidgare skrivit om här
http://217.197.57.186/forum/showthre...ighlight=X2000
Men för att göra det lite enklare kommer här lite standardvärden.
Normal stoppsträcka för ett godståg som kör i 90 km/h eller ett persontåg som kör i 130 km/h är 800-1000m
En försignal står normalt på 800- 1000 m framför huvudsignalen. (använd gärna 1000m)
Signler och deras betydelse hittar ni här:
http://www.jarnvag.net/banguide/signaler.asp
Orienteringstavlor.
Orienteringstavlor ger besked om kommande hastighetsnedsättningar, trafikplatser (stationer), huvudsignaler ( om försignalen var inbyggd i föregående huvudsignal) och vägskyddsanläggningar. Orienteringstavlorna står normalt 1000 meter före objektet de förvarnar för.
Vad som är orienteringstavlor finner ni enklast här:
http://www.jarnvag.net/banguide/skyltar.asp
Vägförsignlaer sätts upp om vägsignalen inte syns från orienteringstavlan.
Orienteringstavlor för stationerna är en nödvändighet om man skall kunna köra utan trackmonitor, VHJ hade det skulle gärna se det här också.
ATC
Vet inte om ni planerar att ha baliser i spåret vid signaleran på huvudsträckan men om så är fallet. kommer här lite info om antalet.
Signal 2-4 baliser
Orienteringstavla 2-5 baliser
Hastighetstavla 2-3 baliser
Ha det bra
Magnus