Visa ett inlägg
Gammal 2006-04-06, 22:22   #74
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Wink

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1
Ser mycket snyggt ut.

Nu hoppas jag bara på en bra signalering också så man slipper det tvärnitar man tvingas till ibland på andra banor. Därför kommer här lite tips.

Hur man räknar ut minsta avståndet för signaler och orienteringstavlor har jag tidgare skrivit om här
http://217.197.57.186/forum/showthre...ighlight=X2000

Men för att göra det lite enklare kommer här lite standardvärden.

Normal stoppsträcka för ett godståg som kör i 90 km/h eller ett persontåg som kör i 130 km/h är 800-1000m

En försignal står normalt på 800- 1000 m framför huvudsignalen. (använd gärna 1000m)

Signler och deras betydelse hittar ni här: http://www.jarnvag.net/banguide/signaler.asp

Orienteringstavlor.

Orienteringstavlor ger besked om kommande hastighetsnedsättningar, trafikplatser (stationer), huvudsignaler ( om försignalen var inbyggd i föregående huvudsignal) och vägskyddsanläggningar. Orienteringstavlorna står normalt 1000 meter före objektet de förvarnar för.
Vad som är orienteringstavlor finner ni enklast här: http://www.jarnvag.net/banguide/skyltar.asp

Vägförsignlaer sätts upp om vägsignalen inte syns från orienteringstavlan.

Orienteringstavlor för stationerna är en nödvändighet om man skall kunna köra utan trackmonitor, VHJ hade det skulle gärna se det här också.

ATC
Vet inte om ni planerar att ha baliser i spåret vid signaleran på huvudsträckan men om så är fallet. kommer här lite info om antalet.

Signal 2-4 baliser

Orienteringstavla 2-5 baliser

Hastighetstavla 2-3 baliser

Ha det bra

Magnus
Jaja, du ska se att de löser sej
Dom som inte vill köra på rutten, dom slipper
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat