Själv hade jag valt Märklin och en digital bana.
Fördelen med Märklin är att det är högkvalité på Lok, vagnar, spår digital m.m.
Fördelen med Digitalt är att Tekniken går otroligt snabbt framåt. Nu mera kan man inte köpa lok som är "Analoga"(Icke digitalt). Det finns bara digitalt. Märklin lanserade förra året sitt nya digital system. Med Mobile Station, Central Station m.m. Nu kan man köpa digitala startsatser där man får Mobile Station med. Nu mera finns det inga transformatorer med "körreglage"(eller vad det heter) utan man får nöja sig med Mobile Station som är i stort sätt lika stor som ett "DVD omslag" och är inte alls klubbigt utan du kan stå och hålla den i handen samtidigt som du t.ex. växlar.
En annan fördel är ju att du kan hantera ca 5-8 lok där du som en annan skrev innan att du slipper bygga blocksträckor utan kan ha alla tåg på samma linje. Och att du har möjlighet att köra Multade tåg. Det kan man tyvärr inte göra med en analoga bana.
Och så det här med platsen.
Ett alternativ till att bygga en bana är ju att bygga på IKEA bokhyllor. Kan inte namnet på vad bokhyllan heter, men den är inte mer än ca 30-50cm bred. Och är mycket smart att bygga på om man har liten plats.
Ett annat alternativ är att bygga den på en egen designad Hylla/bord.
Vill du ha mer hjälp med vad du ska välja och vilka fördelar så tycker jag att du ska ta i kontakt med olika Modelljärnvägsbutiker. Som kan ge dig råd om vad som är bäst att välja antingen Digitalt eller analogt.
Jag hade själv valt att ha Märklin H0 och en digital bana.