Utopiabanan är nu 146 baseboards stor och jag börjar tycka att det kanske är en ganska lagom storlek, hanterbart men ändå tillräckligt omväxlande för att inte körningarna skall upplevas som enformiga.
Jag är snart uppe i 1000 arbetstimmar på banan och räknar med att det kommer att krävas ungefär 400-500 timmar till innan man kan räkna med att det mesta skall vara klart. Om den nu någonsin blir klar förstås, nya idéer kommer hela tiden...
Har nu börjat få lite grepp om Surveyors möjligheter till snygga landskap och miljöer. Även städerna är mycket roliga att jobba med, men också mycket tidsödande. Bara luftledningarna till spårvägen kommer att kräva mycket funderande och trixande efter som det inte verkar finnas någon snapfunktion och tråden måste gå väldigt exakt i de skarpa kurvorna för att inte sprötets trissa skall spåra ur. Allt får ritas på fri hand och jag har ännu inte lärt mig den tekniken.
Dessutom skall det hängas signaler i trådarna, triggers i spåren skall ge olika kurvljud, starta och stänga spårvagnsblinkers mm. Jobbigt men roligt som f-n.
Det kommer nog inte att bli lika intensivt med skärmdumpar framigenom eftersom det nu mest kommer att handla om finlir; signalering, luftledningar och annat som inte är särskilt bildmässigt. Skönt va?
Om hälsan står mig bi och jag kan hålla tempot uppe någorlunda även framöver, så kanske att banan är hyfsat klar innan en snart 50-årig dam skall bli vårfin och sjösättas för då lär det vara färdigbyggt på ett tag.
Håkan