Visa ett inlägg
Gammal 2005-11-26, 20:44   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Bra tråd Olaf och passar finfint till GDSJ!

Ang. backupp, jag försvarar Olaf lite med att det står på MSTS-akuten angående backup, men passar på och addera lite och lägga med en bild, se nedan.

Absolut backup varje dag ELLER när ni gjort väsentligt mycke i rutten. Dvs, när det skulle göra ont om ni tappade det arbete ni gjort sedan förra backuppen. Studera gärna hur jag gör med mina backupper, här illustrerat med GDSJ. Notera att det finns dagar där det är fler backupper, senast igår.

Ge mappen ett namn som gör att du själv förstår vad det är för innehåll... Jag har följande i mappens namn:

- ruttnamn
- datum för backuppen
- index, ifall jag gör fler backupper på en dag
- beskrivande text.

Beskrivande text så du själv förstår vad det handlar om. mycket värdefullt om man behöver gå tillbaka.

Man kan vara fiffig och bara backuppa de filer som har ändrats... Jag är inte fiffig på det, jag går på säkerhet, orkar inte tänka... Hela rasket blir kopierat. Vill man spara plats avnån anledning, kan man senare ta bort TEXTURES-mappen, som nornmalt sätt är den största mappen och det fylls normalt sett bara på, dvs din senaste fungerar även til en äldre version av rutten. Med tiden kan man ju även gallra bland sina backupper. Med tiden kanske jag tar bort backupper där det är närliggande datum, eller viktiga milstolpar som styr. Backuppen där milstolpen är klar, sparas då kanske.

Jag har även sparat mapparna GLOBAL, ROUTES, CONSISTS och TRAINSET, vilket gör at om man sätter upp en ny burk, är det bara att "droppa in" dessa mappar istället för originalen, så pang bom så är man igång med sin gamla vanliga hemtrevliga konfiguration. Har man dialekter på temat, t.ex amerikanska fordon eller nått, sparar man dessa mappar på motsvarande sätt, ger dom bara et förklarande tilläggsnamn.

Några ord angående forest.

Forest är en suverän grej att ta till, när man vill ha stora kuperade områden täkta med grönsaker.

Men, tänk på följande, forest har en synbarhet på 2000m, så minsta ogräs rakt fram i scenen ska processas på det avståndet. Så, använd dessa med viss försiktighet, särskilt om dom bygger på högupplöst textur.

För skog etc så förordar jag typ backdrops eller motsvarande, då dessa går att styra synbarhetsgränser på, samt kan vara försedda med LOD. Även sammansatta objekt är ju då bra ur samma synpunkt, en ogräs-matta kan man ju göra som ett objekt. Tillgången på liknande objekt kanske inte är så god än så länge, men det kommer säkert... Ett ogräs-objekt behöver ju inte ha mycke längre synbarhet än typ 4-500m... Enstaka träd, om dom inte är jättestora, behöver ju inte heller synas på 2km...
Bifogade bilder
 
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat