Om du ska köra med ScaleRail, så se till att ta bort alla dynamiska spår, så ska det rocka på sedan efter det. Tänk på att original-rutterna har en "hygglig" mängd med dynamiska spår, så det blir säkert en rejäl hög med avbrott där dessa legat.
Å ena sidan, ett varningens ord... Bygga utan dynamiska spår är inte den allra lättaste uppgiften man kan ge sig på... Om du hade en tanke att bygga för övnings skull, utan avsikt på en färdig slutprodukt, kanske en ide kan vara att bygga med Xtracks först, samt användande av dynamiska spår. Xtracks är ett mer komplett spår-system än ScaleRail och med möjligheten att använda dynamiska spår, så kan det ge den bra introduktionen som du kanske vill ha till RE.
Sedan finns det en applikation (som jag inte har använt) som genererar "dummy-bitar" ovanpå ett dynamiskt spår, för användande av ScaleRail. Tricket är att genom att göra texturerna för dyn-tracket osynligt, så kan en rutin ovanpå det lägga in ett antal dummy-spårbitar som ger det visuella intrycket. I ett sådant fall måste du köra Horace, om du konverterar en befintlig rutt. Och, du måste ju förståss byta ut spår-shaparna til ScaleRail motsvarigheterna oxå. De flesta eller möjligtvis alla originalspåren finns i ScaleRail.
Mitt råd till dig är nog ändå att börja med att träna o bli bekant med RE genom att använda Xtracks. Då behöver du bara köra Horace om du utgår från originalrutt, så är du igång. Se till bara att plocka bort signaler, hastighetsskyltar etc (andra spår-markers) först, 1nnan du börjar riva upp spår för att göra egna variationer.
Sen, med nyvunna erfarenheter, kan du fundera vad du vill göra med ScaleRail och från vilken rutt.
|