Visa ett inlägg
Gammal 2004-05-06, 22:04   #1
rotten
Medlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard Utfartssignal mötesstation på enkelspår

Tjena! Jag har litet problem med utfartssignaler. Ska göra mitt bästa för att försöka förklara problemet.

Jag har gjort en testkarta bestående av portaler med en ganska lång enkelspårig bana mellan dem. Denna bana har tre mötesstationer. Portalerna spottar var fjärde minut ur sig tåg som ska ta sig till motsatt ändes portal och försvinna.

På denna bana har jag gjort mitt bästa för att signalera så verkligt som möjligt (enligt min tolkning av Per Forsströms site Signalfakta.)

Mötesstationerna har jag utförmat enligt ESIL men utan stopplyktor, dvs de har försignal, infartssignal (4-skenare), mellansignal (2- och 3-skenare) samt utfartssignal (2-skenare).

Försignalerna fick jag skippa på direkten eftersom dom delade upp linjen i två block och släppte ut tåg på linjen fast det kom tåg från motsatt håll. Detta hade jag iofs förväntat mig eftersom jag läst någonstans om detta beteende.

Så då har vi infartssignal , mellansignal samt utfartssignal på varje mötesstation. Detta fungerar hyfsat och jag var rejält nöjd när jag såg mina tåg göra möten med samtidig infart.

Dock så fungerar dessa möten bara klockrent när ankomsten till stationen är timad bra, d.v.s när det mötande tågen ankommer stationen samtidigt. Det som oftast händer är ju att ett tåg kommer in på stationen ett tag före mötet, som fortfarande befinner sig en bit ute på linjen. Det som händer då är att tågen får grönt i infartssignalen, gult i mellansignalen samt rött först i utfartssignalen, vilket i sin tur hindrar mötande tåg från att komma in på stationen.

Skippar jag utfartssignalen fungerar det perfekt, så klart, men jag vill ju signalera verkligt. Har någon annan stött på detta och kommit på någon lösning?

<SPÅNA>
Är det kanske möjligt att göra en specialblocksignal att använda som mellansignal och som visar rött så länge närmast efterföljande signal (utfartssignalen) visar rött?

Jag har sett att det finns en rule för att kontrollera signaler, kanske kan denna rule i kombination med triggers vara lösningen.
</SPÅNA>

//John
rotten besöker inte forumet just nu  
Svara med citat