Visa ett inlägg
Gammal 2005-01-06, 16:42   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Låter mycket spännande med din rutt!

Ja, det finns en odokumenterad begränsning i antal objekt per tile, altså inte spåren i sig. Något absolut tal har i allafall inte jag sett, ej heller om det verkligen är ett antal, eller om det handlar om någon form av storleksbegränsning... Hursomhelst så har en slags "praxis" vuxit fram och det är att vara väldigt försiktig att placera objekt mer än 1200 - 1400 st per tile, med tanke på att signalerna som sätt sist, måste ha plats kvar. Runt 1600 objekt i färdig tile förekommer.

Självklart är det att gå fram med silkesvantarna när man jobbar i en tile med mycket objekt i sig. Men, det förstår jag att du redan har koll på.

När man placerar objekt såväl hus som spår, så hamnar dom i world-filerna. Spårdata genereras och lagras i <RUTTNAMN>.tdb. De vita linjer som du ser i RE är en spegling av innehållet i spårdatabasen. Missstämmer det med de spårdelar som du ser i RE, har man bekymmer, men oftast är det lösbart.
Vägar är strukturerade på samma sätt, men heter då <RUTTNAMN>.rdb

Runt tdb och rdb finns det några stödfiler, minns inte i skrivande stund deras funktion.

Har man bekymmer med spårdatabasen, så kan en rebuild lösa problemet, eller ge information av vad det handlar om. Om rebuild kraschar, notera då vilken tile den kraschar på och försök spåra til vilket objekt problemet hör. Inte sällen stannar den och ska skicka den eländiga skicka til Bill-skylten, men ofta har den RE-fönstret kvar innan man accepterat. Notera koordinaterna där och gå dit i RE och kontrollera vad som kan tänkas vara fel på den platsen.

Rebuild bör man inte köra efter att signaler är monterade. Analogt med detta, vilket du säkert redan vet, signaler, plattforms, car-spawners etc, dvs alla objekt som har koppling til spår/väg-databasen måste placeras ut sist, annars löper man stor risk för bekymmer.

Tips vad gäller storleksbegränsningen per tile. Om man har möjli9ghet till det (det kanske är för sent för din bangård), så är det bra att planera placeringen av bangården så att den brer ut sig på flera tiles. Då känner jag att begränsningen inte är något större bekymmer. Optimalt placerar man "bangårdskärnan" mitt i krysset av 4 tiles. Detta fungerar ju om man bygger en påhittad rutt, blir naturligtvis betydligt besvärligare om man bygger från verkligheten med korrekta kartor som grund.

Hoppas detta gett lite infallsvinklar för ditt bygge! Några bilder snart, kanske? []

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat