Visa ett inlägg
Gammal 2004-11-26, 10:36   #13
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Fredrik

Off-topic:

Rykten (behöver alltså inte vara sanningen) säger att vid STH hör man inte ATC-varningar... ljudnivån är alltså alldeles för hög i förarhytten så att lokföraren inte kan höra ATCn
___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fortsätter OT-delen med:

Enligt inofficiell officiell information, hänger ni med, så är ljudnivån i hytten 87 dB i full hastighet och 108 dB då tyfonen används. Detta i ett fordon byggt på 2000-talet [}]
Att SJ inte vill gå ut med den informationen är upp till dom och Alstom. Alstom borde kunna bygga fordon som gäller för EU:s regelverk. X60 skall vara mycket bättre. Kanske är skillnad på fransk (X40) respektive tysk (X60) ingenjörskonst

Läs klippet nedan vad Arbetsmiljöverket säger om buller.

"Vid insatsvärde 85 dB (A) mot tidigare 90 dB(A) finns det krav på åtgärdsprogram för att minska bullret på arbetsplatsen. Exempel på åtgärder som anges i direktivet är:

* alternativa arbetsmetoder,
* val av lämplig arbetsutrustning,
* utformning och placering av arbetsplatser,
* tekniska och organisatoriska åtgärder,
* lämpliga underhållsprogram för arbetsutrustning.

Skärpningen från 90 till insatsvärde 85 dB(A) gäller även krav på användning av hörselskydd och krav på skyltning och begränsat tillträde. Detta är krav som vi redan har i Sverige.
Arbetstagarna har rätt att kräva hörselkontroll om de utsätts för buller över insatsvärde 85 dB(A).

Förutom de ovanstående s.k. insatsvärdena, introduceras i det nya direktivet ett gränsvärde som under inga omständigheter får överskridas. Detta är satt till en daglig bullerexponering av
gränsvärde 87 dB(A). När man mäter gränsvärdet så tas hänsyn till om arbetstagaren använder hörselskydd eller inte, vilket inte är fallet för insatsvärdena. "


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat