Ett inlägg angående att vara sen och hur olika bedömningen är om vad som är sent och hur det påverkar dom åtgärder som vidtas.
I min värld, och många andras, är allt från -1 minut sent. Hos SL är det över -3 minuter som gäller och hos Banverket över -5 minuter. Att BV då släpper ett annat tåg före som gör att avgången blir -2 minuter är alltså en sen avgång endast i resenärernas och min värld, inte hos SL/BV. Blir vi nu -4 minuter vaknar SL till och tycker även dom att det är sent och vid -6 minuter är
alla överens om att tåget är sent.
Detta tror jag skapar vissa situationer där BV inte tycker det är mycket att orda om och kanske inte heller något att lägga ner energi på, men alla resenärer med byten tycker att det är för jävligt dåligt att tåget inte är i tid trots att tåget enligt BV, och ibland även hos SL,
kan vara i tid (?).
Hur göra? På BV:s spår gäller BV:s regler. Skall SL gå tillbaka till 10 minuter för en anslutning eller hålla fast vid 5 minuter som det är nu på många ställen (minskningen kom till för att många klagade hos SL på att dom fick vänta så länge vid bytet)?
Roger