Visa ett inlägg
Gammal 2004-07-18, 18:15   #3
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag kan ju glädja er med att detta är åtgärdat inom 10 veckor även utan en omstart. Som jag ser det så har vi här två olika frågor.

1. För många tåg som kör på samma sträcka! Ja jag håller med. Fram tills idag så kunde man köra 1000 tåg och alla tågen hade resenärer. Detta är åtgärdat eftersom resandestatistiken nu är verksam och genomförd. Enkelt sagt så finns det endast ett antal resenärer på varje sträcka. Dessa får alla tågen nu dela på. är det 1000 resnärer och 10 tåg så kan varje tåg få betalt för 100 resenärer. När det till slut rullar 100 tåg så har varje tåg bara 10 resenärer och man får inga inkomster. Det blir alltså en sållning av tåg där bara den starkaste överlever.

2. det köps och säljs företag. Även detta är sant. Frågan är om man då har ´fuskat´ eller inte. Idag finns det inga regler angående detta så det har varit tillåtet. Jag kan tänka mig en remiss i denna fråga (om vi inte redan har haft det). Problemet är i mina ögon att alla bolag som idag kör på SVTTL är hemskt intresserade vad andra bolag gör och inte gör. Den svenska avundsjukan bolagen emellan lyser verkligen. Följden blir påhopp på bolag som till slut blir personliga påhopp. Så har det varit i nästan ett halvt år. Att de egna bolagen har olika fel ser man dock aldrig..... [V]

Till sist så säger Pson att ´det inte skulle fungera i verkligheten´. Kan du utveckla detta? Att vi inte har detta system i Sverige är helt klart. I Sverige har vi ett antal olika monopol på järnvägen där olika operatörer vinner upphandlingar och får ensamrätt på olika linjer under x antal år. SJ har ensamrätt att köra på sträckor där man anser sig ha lönsam trafik. Frågan är om detta system skulle vara ett roligt inslag inom SVTTL?

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat