Visa ett inlägg
Gammal 2004-07-16, 22:46   #22
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Kalasfina bilder. En liten kommentar bara angående ventilatorer. Alla Rc-lok är 'tyristorstyrda'. Jag tänker inte gå in på hur det fungerar men i alla fall så är det en steglös reglering från 0% till 100% på gasreglaget. I Rc2 - Rc 6 så är dessa tyristorer ( som blir väldigt varma) oljekylda. I den första versionen Rc1 däremot så är de luftkylda och därför så har Rc1 många fler ventilatorer än de andra loken. En Rc1 låter som ett jetplan när man kör med den. Det är ett mycket karaktäristiskt ljud.

Rent generellt så behövs det 'bara' fyra olika versioner av loken för att få alla Rc-lok som rullar i Sverige.

- Rc 1, 2, 3 och 4 kan alla ha samma lok (olika loknummer i texturen) Dessa skulle behöva tre olika cabwiew.

- Rc 5/6 kan ha en version av loket och det är bl a luftintagen som är annorlunda än den första typen. Det finns två olika versioner av instrument där det är analog eller digital hastighetsmätare som skiljer.

- Rm har inga skivbromsar, max sth 100 km/tim och tre fjärdrar i boggien iställer för två. Har man alltså gjort en egen Rc 1,2, 4 så kan man lätt ändra detta. Instrumenten är som i en Rc2.

- ÖBB Rc har endast en övre strålkastare och andra strömavtagare som skiljer en Rc2. De har också en egen instrumentering och några lok har elektrisk motståndsbroms.





Förutom dessa så finns det egentligen två typer till. Dels Norska El16 och Några lok som man köpte i Iran. Dessa har inga sidofönster.



Detta var lite 'övrig information' angående Rc-loket som finns i fler versioner än man tänker på eftersom de i stort sett är identiska utifrån.


M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat