1. Alla kortlån har lagts in som en utgiftspost och betalas till helgen.
2.
http://www.svttl.se/Floden.pdf
Det här med resandestatistiken är en hård nöt att knäcka men ev har jag kommit på ett sätt att göra det. På ovanstående länk ser ni ett schema som jag har gjort där jag har tagit reda på hur många tåg som stannar för resandeutbyte på de olika stationerna (VHJ än så länge) och vid vilka tidszoner de stannar.
Varje tågnummer som ni ser har ett nummer på de stationer där de stannar. Dessa nummer är de olika tidszonerna enligt följande tabell:
1. 06-09
2. 09-15
3. 15-18
4. 18-06
Detta är samma tidszoner som man ser på länken ekonomi och fliken Ruttägaren.
Brevid stationsnamnen så ser ni sedan hur många tåg som stannar i de olika zonerna. Vad kan vi nu göra med dessa data? Ett exempel:
Station nummer 2 (längst upp) och zon nummer 2 (kl 09-15) har 11 tåg som stannar för resandeutbyte. Vi vet (genom länken ekonomin och fliken ruttägaren) att 1222 resenärer väntar på tågen. Om man tar dessa resenärer och delar dessa med de 11 tåg som stannar så kan varje tåg
lasta/lossa 111 resenärer per tåg.
Idag vet vi bara hur många resenärer varje tåg kan lasta/lossa och detta beroende på hur ekonomin utvecklar sig och hur många vagnar tågen har. Det ser ni på era kontrakt långt ned.
I framtiden kan jag nu (med de nya siffrorna) också räkna ut hur många resenärer som väntar på varje station. Så långt har jag kommit idag och jobbar vidare på modellen framöver...
M v h
/Pursche
www.svttl.se