| 
				  
 
			
			Lite grundläggande tips om hur man bör placera ut baliser på svenska banor i Trainz:
 Om banan är lågtrafikerad är den kanske inte utrustad med ATC och då skall det förstås inte finnas några baliser på den. Vid den ände som gränsar till ATC-utrustad bana skall det dock finnas baliser samt skylt "ATC börjar" resp. "ATC slutar".
 
 HUVUDSIGNALER:
 - Det skall finnas baliser vid samtliga huvudsignaler (inkl. huvuddvärgsignaler och blocksignaler) däremot aldrig vid dvärgsignaler.
 - Det finns alltid minst två baliser vid en huvudsignal. (A- och B-balis)
 - Om spåravsnittet efter signalen lutar <I>nedåt</I> bör det finnas en tredje balis (C-balis) som talar om för ATC-systemet ombord på tåget att det ska räkna med förlängda bromssträckor pga lutningen.
 - Om signalsträckan (avståndet från en huvudsignal till nästa huvudsignal i samma riktning) är kortare än tågets stoppsträcka måste tåget få information om detta i huvudsignalen före. Denna föregående huvudsignal skall då ha en extra balis för detta. (P-balis) Stoppsträckan beror förstås på tågets och banans sth. En X2:a (X2000) behöver t.ex. ca 2700m för att stanna från 200 km/h.
 
 FRISTÅENDE FÖRSIGNALER:
 - Skall oftast ha lika många baliser som huvudsignalen den förvarnar om.
 
 HASTIGHETSTAVLOR:
 - Skall ha två baliser
 
 ORIENTERINGSTAVLA FÖR LÄGRE HASTIGHET:
 - Skall ha två baliser
 
 PLATTFORMAR DÄR TÅG STANNAR VID HALVA PLATTFORMEN:
 - Har ofta repeterbaliser som en försignal strax framför stopp-punkten. Detta för att tidigt uppdatera ett tåg som stannat om läget framöver.
 
 Signal och balisplacering är inte alls omöjligt. Det är en väldokumenterad vetenskap, noggrant beskriven i SÄO men framför allt i BVF:er. (BanVerkets Föreskrifter)
 
 Det är vad jag sysslar med till vardags.
 
 /Tobias
 |