Jag vill poängtera att dessa siffror inte används ännu. Det är ett test. Om vi börjar med lasterna så tog jag:
8000 ton per fabrik * börsen * Dollarn.
Siffran 8000 skall ändras. Den tog jag bara ur huvudet och kommer att hitta på något bättre. Fabrik nummer två på samma ställe, eller egentligen byggnad nummer två inom fabriken, fördubblar lasterna osv osv.
Som ni såg så skrev jag 'Nivå 1' på denna det innebär den lägsta inkomsten i detta fall. Man kan sedan tänka sig att t ex en husfabrik som då behöver cement, timmer och järn kan kan vara nivå 4 eller så och där tjänar man mer. Detta är bara lite tankar på hur det kan se ut.
Som ni också märker så har jag idag bara ett tåg som kör denna last. Av mina 9654 ton ( 100% ) så får jag bara iväg 1400 ton. Det innebär att denna fabriken endast jobbar 14% och jag tjänar inte mycket. här måste jag alltså lägga ut mer trafik på upphandling. Kanske skaffa ett växellok för att kunna växla ihop tågen. kanske skulle jag kunna köpa vagnarna så den som vinner upphandlingen endast behöver loket.
http://www.svttl.se/ekonomi.htm
Samtidigt så måste inkomsterna jämföras med utgifterna. En fabrik kostar idag, om man tittar i ekonomin och fliken fordonsdata, ca 1,6 miljoner kronor att bygga. Inkomsterna borde ligga så att man kan tjäna ihop dessa pengar på kanske 30 veckor för att sedan göra en vinst.
Tittar man på fliken ruttägaren, linje 4 och Lennep så ser ni fabriken jag köpt. Fabriken behöver arbetare och i de gula fältet på samma rad ser ni att antalet resenärer har ökat från ca 47 till ca 88 på morgon och eftermiddag. Alltså mer resenärer till persontågen.
Man kan också köpa en affär i en stad och man får fler resenärer som åker mitt på dagen för att handla. Även här skall man kunna tjäna pengar på det man säljer men man kanske får köpa in saker som mat och annat för att sälja dyrare.
osv osv osv osv.
M v h
/Pursche
www.svttl.se