Visa ett inlägg
Gammal 2004-04-18, 09:10   #17
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev sibbmark

Citat:
quote:Tidigare skrev Pson

Men Sibbmark,

Håll med om att risken för att bli överkörd, för en person som är ute och knallar på spåren är ungefär 1%.

Nu skall man kanske skilja på Getingmidjan i Stockholm och som i detta fall en inte allt för hårt trafikerad järnväg i Småland.

En normal person, både hör och ser ett tåg innan det kommer.

Med vänliga hälsningar Pson

Jag håller med om det... Men det första jag svarade på var "det gör väl ingenting om man går på järnvägen"... Mitt svar att man skall inte göra det och man får inte göra det.

Mitt andra svar var på det dumma påstående att "jag kan tabellen exakt"... Jag tror att även du håller med om att det kan komma tåg vid andra tillfällen och att det kanske inte är ett bra argument? Jag har betydligt lättare att gå med på att man ser och hör än att man vet att det inte skall komma något tåg.

Jag kan fortfarande inte förstå varför folk envisas med att gå just på en järnväg där man faktiskt inte har att göra. Vad är det som gör att man tycker det är en bra skidväg (jag har sett skidspår mellan skenorna), eller en cykelväg (jag har sett cykel- och mopedspår mellan skenorna också)? Om man nu tvunget skall gå på järnvägen så måste man väl inte gå mellan skenorna? Folk tycks tro att järnvägar är ofarliga att gå på. Det är dom inte. Visst, dom flesta märker när tåget kommer, men det händer med jämna mellanrum att folk faktiskt blir påkörda eller att folk med nöd och näppe hinner undan. Varför utsätta sig för den risken?

En gång kom vi runt en krök i låg fart och fick se en dam med en hund mitt i spåret. Eftersom vi hade stannat vid en hållplats precis före kröken och precis hade startat kunde vi utan problem stanna utan att köra på henne. Vi ville stanna för att påpeka för henne att det kanske inte var rätt ställe att gå på. Det första som hände var att hon började skälla för att vi körde där så att hon inte kunde rasta sin hund. Ibland undrar jag vart det är på väg med världen.

Men eftersom varken du Pson eller Tobias verkar dela min uppfattning så får ni gärna tala om för mig varför man måste gå just på spåret. Jag säger inget om att man går längs järnvägar, men man måste inte gå dom.

/Bosse
Kan bara instämma med Sibbmark, han säger mina ord i princip!
Det är väldigt konstigt det med tanten, hon måste ju ha varit gravt psykiskt störd om hon säger så?[8][B)][V]
Undras om hon hade gjort samma om tåget kommit snabbare och hon hade fått hoppa åt sidan!?[8)][:X]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat