Citat:
quote:Tidigare skrev Pelle E
Om nu inte hårddisken har nån större betydelse, vilket jag trodde om de cachade att det skulle hjälpa lite, är det då grafikkortet man ska satsa på med mkt minne för att få mindre hackande rutter?
/ P E
|
Jag igen då, som ibland försöker att göra lite prov när man har möjlighet...
Helheten tror jag har betydelse, fast det kan nog också vara så att när man bytt delkomponenter, så blir det inte mycket bättre fast man byter till vassare grejer... Samma burk som jag beskrev HD-bytet i, så gjorde jag samma sak med grafikkortet, innan HD-bytet skedde...
Före, så var burken begåvad med ett Ti4600-kort och det kortet byttes ut till ett FX5900. Samma sak där, en provsträcka lades upp med partier med höga respektive låga fps-noteringar. Mätning före respektive efter, gav följande nedslående resultat; Fps-ökningen var 0,0 [:0] (senaste drivrutiner för båda korten, förståss...)
Det flyter ju trots allt på hyggligt i den här burken, men bra vill alltid ha bättre... AGP var 4X i första fallet och 8X i andra fallet, moderkortet var inte utnyttjat till fullo således med Ti4600-kortet. Min lekmannamässiga slutsats blir då är att oavsett hur bra grafikkort (bättre än Ti4600) man langar in i den här burken, så blir inte MSTS bättre för att flaskhalsen sitter nån annanstans. Och, varken AGP 4X eller kortet i sig var den svaga länken här. Och, ett Ti4600-kort förefaller då vara så bra som MSTS kan utnyttja... (och, dess motsvarighet på ATI-sidan, förståss..)
Men, var flaskhalsen sitter vete fasiken... Om nu jänkarna rapporterar att hacket är borta med AMD64, så vete 17... Lite intressant blir det ju átt höra flera rapporter om 64-bit-maskinen. Annan arkitektur i processorn skulle ju rent teoretiskt kunna ha betydelse, t.ex snabbar kommunikation mellan cpu och norra bryggan t.ex. Men, det är ju bara spekulation.
Så, den som sätter upp en 64-bit-maskin för MSTS, kan väl vara snäll o rapportera lite..
/Mats A