Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz
LLJ kommer att vara i storleksordningen runt 350km totalt, men fördelat på de olika linjerna. Tror att den längsta sträckan att köra rör sig är runt 180 km med ett malmtåg från Dandret som ska ner till malmhamnen i Leleå.
/Mats A
LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
|
Kollade lite granna...
Nu vet jag lite mer om sträckornas längd, har mätt upp följande sträckor. (Utgående ifrån att simulatorn visar riktigt..) :
- Dandretbanan är ganska precis 70km
- Mellan Leleås malmhamn och Dandret så är det 197km
- Mellan Innarvet och Dandret är det 175km
Mellan Leleås malmhamn och Dandrets malmterminal blir den längsta sammanhängande körsträckan på LLJ.
Har jobbat med signalsättning på Dandretbanan och den är nu helt klar:
Sträckan är helt enkelspårig, men har 4 stationer på sträckan som accepterar möten. Hastighetsgränserna är också satta och det är 130km/t som bashastighet på banan, men med några ställen där man tyvärr måste ner till 80km/t pga det bergiga landskapet. Dandretbanan är trots den kuperade terrängen ändå ganska jämnhög, inga större lutningar att forcera här inte. Värre är det ju på Antberglinjen, där Dandretbanan ansluter, där finns det håriga lutningar. Men, malmtågen går ju tommma i uppförsluten, så det är inga problem att orka med...
Pinans plats är nu ombyggd i sin södra utfart, då den var en direkt katastrof tidigare... Malmtåg utanför köksfönstret på två villor där var inte trevligt varken för husägarna eller järnvägen. LLJ löste i allafall in tomterna och medverkade till att de två berörda familjerna kunde flytta till andra sidan älven till ett betydligt trevligare område.
/Mats A