Hej, och God fortsättning på Jul-Helgen.
Jag skall försöka att ge lite svar på de frågor som dykt upp samt lite om VHJ-uppdateringar etc.
Flera av de saker som bland annat Pursche efterlyser kommer att komma, exempelvis kilometertavlor, jag bävar[8] för den uppgiften.
När det gäller nedsättning av STH i etapper, så som det är gjort vid Ängelsborg, Ekholmen etc, så borde det ha varit gjort i släppet[:I], men tiden ville inte riktigt räcka till. Sedan är det tyvärr allt för lätt att bli hemmablind när man kör på en rutt. Av erfarenhet vet jag exempelvis att efter den långa bron mellan Björkö och Hult kommer STH 90km/h så jag hinner bromsa i tid. Borde kanske ha stått i linjehandboken
Signalsättningen vid AKK-verken och vid AKK-varvet är tyvärr ej genomgången helt, vilket kommer att rättas till i en kommande uppdatering.
Betänk att av originalets 200 worldfiler är det bara 23 som är kvar i orört skick! Som kuriosa kan den som vill köra originalet, NEC från Philadelpia/Västerköping i norr till Washington/Helsinghamn i söder så får man en uppfattning om vilka ändringar som är gjorda.
En uppdatering med bland annat hastighetstavlor och justering av signaler kommer att släppas i slutet av Januari och jag vore tacksam om jag kunde få in lite synpunkter och rapporter på felaktigheter eller saker som ser konstigt ut.
VHJ i framtiden.
På ritbordet ligger, förutom kilometertavlorna fortsättningen i söder, den numera i VHJ inkorporerade KMHJ-Kungskrona Möllelilla Helsinghamns Järnväg. Denna enkelspåriga drygt tre mil långa del, som nu slutar med tunneln efter Helsinghamn, går på det Skånska slättlandet och har ett växande trafikunderlag.
Den mest spännande biten lär bli sträckningen mellan Mellanåker och Louviselund som går upp på det Småländska höglandet och förbinder orterna Carlottenlund, Hovsjö, Tallsidan m fl. Ej att förglömma den enklspåriga tvärbanan mellan Dunholmen/Hult och Hovsjö. Denna del, mellan Mellanåker till Louviselund, är ca 10 mil lång och om du vill få en uppfattning om linjesträckningen så titta i aktivitetseditorn. Om du tänker dig befintlig sträckning som den långa sidan i en triangel, hypotenusan, så kan man med lite fantasi tänka sig de två kortare benen, katetrarna, hur denna del av VHJ kommer att se ut. Något som kommer att behövas till detta bygga är fler snygga svenska objekt, så alla ni duktiga objektbyggare nu har ni något att bita i

.
Sedan har vi naturligtvis fortsättningen i norr, efter verkstan. Men det är som det brukar heta en helt annan historia


( Som även den börjar ta form)
Så, avslutningsvis, kom gärna med lite synpunkter så skall jag fixa detta. Ha en trevlig fortsättning på Hjul-helgen och hoppas att VHJ kan ge många timmars underhållande körning.
Magnus