Visa ett inlägg
Gammal 2003-12-27, 09:15   #27
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Hej allihop. Detta var en mycket trevlig julklapp som jag laddade hem. En svensk rutt på ca 20 mil där man får 'sträcka ut' och köra är alltid rolig. Omgivningen är mycket trevlig och de olika stationerna ser mycket intressanta ut när det gäller växlingen.
Installationen är väl inte så mycket att säga om, där jobbas det ju på en auto-install. men några små punkter vill jag ändå peka på inför en eventuell patch.

- Kilometertavlor..... De finns ju inte och man klarar sig bra utan men de underlättar mycket om man är intresserad av 'feedback'. Om en signal är trasig så är det lätt att säga var den ligger om man har några kilometertavlor tillgängliga.

- Hastigheten. Jag gillar att köra i 200 km/timmen och det har jag även gjort i verkliga livet. Det jag saknar är en extra hastighetssänkning före stationerna till ca 130km/tim. Alltså en form av trappstegsnedsättningar. Nu finns det exempel där man kör i 220 km/tim och ser en försignaltavla som det står Vänta 90 på. [:X] Om man har riktiga bromsvärden inmatade i .wag- och .eng-filerna så hinner i alla fall inte jag med att bromsa ned. Därför borde det finnas 200 - vänta 130 - 130 - vänta 90 - 90 i trappsteg.

- Signalerna [:X] ..... De är intressant utlagda, i alla fall för mig som kör i verkliga livet och har någonting att jämföra med.Ta en titt på nedanstående bild.

Det ni ser är två signaler som ligger aldeles efter en växel (20 meter före bilden början ) Jag säger inte att dessa ligger fel utan undrar bara vad de har för syfte? I verkliga livet så finns det normalt sätt inte några signaler aldeles efter växeln på en bangård. Jag säger normalt eftersom det alltid finns undantag och då är det därför att man vill ta bort 'kör 40' till 'kör' istället precis som på bilden. Men i det här fallet så blir det 'kör 40' igen efter ca 400 meter.

Som sagt, signaleringen är klart intressant och på vissa ställen skulle det behövas 'kör 40' om växeln ligger i kurvläge men sådana småsaker är förlåtet när rutten i övrigt är så bra gjord som denna. Det är en fröjd att köra och snart skall jag testa att växla lite också. Många plus för denna rutt och ett stort tack till er alla som varit med att göra denna.

En liten fråga nu, kommer det ut några 'utilities' från denna rutt som kan användas i andra rutter? Tänker närmast linjeplatstavla (men utan text) och det som ser ut som försignaltavlan för hastighetsnedsättning utan stolpe... []

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat