Visa ett inlägg
Gammal 2003-12-13, 16:42   #9
mikael512
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Extremt kul att det blir ännu en fortsättning på den finfina KMJ-rutten!!!

Det jag gärna skulle se ändrat är att det finns fler möjligheter att byta spår vid stationerna samt att fler stationer får sidospår. Detta skulle göra det möjligt att göra aktiviteter där snabbare tåg, tex X2000 som endast stannar vid de större stationerna, passerar långsammare tåg, tex pendeltåg som stannar vid alla stationer.

Vad jag också tycker är viktigt är att man kan köra rutten utan att ha körmonitorn uppe. Det blir mer spännande när man inte vet vad som händer längre fram. Detta förutsätter då att varning för hastighetsnedsättning och försignaler placeras på avstånd så att detta är möjligt.

I verkligheten står en fristående försignal alltid 1km före huvudsignalen. Om hastigheten är högre än 130km/h så finns dessutom en tavla för för-för-signalbesked som står tex 1km (beroende på hastigheten) före försignalen. Vid denna tavla så får föraren indikering i ATC-panelen om hastigheten måste sänkas. Det hade varit häftigt om man kunde göra en sådan tavla i MSTS och förse den med en lampa som indikerade om nästa huvudsignal visade kör, vänta kör (=man kan köra för fullt) eller om den visar något annat (=man måste sänka hastigheten till 130 och titta på den riktiga försignalen när den kommer).

Sen håller jag med Rogge om att lutningarna är i häftigaste laget. Men om detta kanske är svårt att rätta till så hade tavlor som visar hur det lutar varit jättebra.

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat