Hej gec44-9w!
Kul att du går i så stora rutt-byggar-tankar! Ruttbyggare kan vi inte ha för många av...
Vill dock kommentera lite om dina planer, dra lite paralleller med min egen rutt LLJ och lufta lite aha-upplevelser från egna ideer om verkliga rutter.
Ingen tvekan om att det skulle vara skoj att ha en verklig rutt coh köra på. Mina perspektiv om en verklig rutt stämmer väl överens med vad Fredrik skriver, för min del för att en rutt ska kunna kalla sig för verklighetsbaserad, så ska spårläge vara överensstämmande. Behöver nödvändigtvis inte vara på metern när, det märker du inte när du kör. men, växelgator, sidospår, lutningar mm ska stämma perfekt, för det gör just känslan att verkligen kör apå det aktuella stället. Vidare så ska i min definition de byggnader som är synliga från spåren finnas med, ju närmare spåret, ju bättre kvalitet på byggnaden. T.ex att den är måttriktig.
Så från du funderingar jag varit inblandad i och egna funderingar likaså relaterat till en ambitionsnivå som jag skulle anta, så har jag i nuvarande MSTS-version lagt det på hyllan tills vidare av följande skäl:
- Planeringsarbetet överskrider de vildaste fantasier om vilket arbete som behöver göras för att skaffa ritningar, placeringskartor, spårlägen, fototexturer osv. Byggtiden bleknar nästan i en jämförelse.
- Aldrig köra ett sådan race ensam, jag skulle direkt anse att minst 2 rena 3D-byggare skulle behövas för att förse ruttbyggaren med objekt. Vidare skulle det behövas en som enbart jobbar med texturer.
- Vad ger det i förhållandet mångfaldigt större arbetsinsats kontra resultat? Hur kör vi egentligen? Kommer en sådan rutt att kunna uppskattas i motsvarande proportion som den ökade arbetsinsatsen krävt?
Så, för mig är det inte värt den extra arbetsinsatsen att göra en sådan mastig rutt som Sthgm - Mora skulle innebära. Stockholm är dessutom i dagsläget inte tekniskt möjligt att genomföra med nuvarande MSTS-version, då antalet tillåtna objekt per tile begränsar hur mycket som kan läggas in. I norra Stockholm finns bangårdar på runt 50 spår i bredd och jag påstår att nuvarande MSTS-version har en smärtgräns runt 20 spår i bredd. Visst, du kan langa ut flera spår, det har vi sett exempel på, men hur mycket finns det kvar att göra miljö runt bangården efter det? Och redan vid 20 spår i bredd, så ruttnar den vassaste datorn för uppgiften att hantera den mängd med tåg och vagnar som det [u]bör</u> finnas på en så stor bangård. Vad är det för vist med en stor maffig bangård om du inte kan ställa ut massa tåg på den?
Vidare finns det en begränsning i dagsläget att det finns inte spår med den flora av radier som skulle behövas. En signifikant radie som skulle behövvas sannolikt för en sån här rutt är c:a 800m. Idag finns bara 500m eller 1000m och det är ett ganska stort hopp mellan. Radien ger ju bl.a också vilken sth som sträckan tål och använder du då en annan radie än förebilden, så blir känslan återigen konstig.
LLJ då... Snart uppe i två år och den är fortfarande inte releasad!! [:0] Total längd runt 35 mil, vilket är alldeles för mycket för att göra ensam, även med en påhittad rutt. En påtaglig fördel med en påhittad rutt är dock att ingen kan bestrida hur det ska vara, det bestämmer du själv. Du behöver inte heller följa de geometrier som verkligheten dikterat, utan kan skapa fritt efter din egen inspiritation. Tro mig, det är väsenskilt i arbetsinsats.
Vill man ändå absolut bygga verklighetsbaserat så anser jag å det bestämdaste att det måste vara en liten sträcka som man börjar med. När den är klar och releasad kan du alltid bygga vidare på nästa etapp. Litenheten gör med en gång saker mer hanterligt och får större möjlighet att kunna genomföras.
För att bygga en sådan rutt där nån av de största svenska städerna är involverade, så är det av yttersta vikt att man faktiskt har erfarenhet av RE. Om man inte har grundläggande saker klart för sig om hur RE fungerar och framförallt hur den inte fungerar, så blir projektet väldigt snart strandat. För att vara lite vass och elak, så ska man ge sig i kas